Peecho, een aanbieder van cloud-printingoplossingen, is gekocht door Prodigi, een internationaal opererend print-on-demand-bedrijf. Door de overname kan het Amsterdamse bedrijf aanhaken bij dit wereldwijde printnetwerk, de uitgebreide productcatalogus en de productiecapaciteiten van Prodigi.
Peecho, opgericht in 2009, biedt een cloudprintplatform en print-on-demand-modules voor apps en websites. Tot de digitaal gedrukte producten behoren fotoboeken, tijdschriften en zakelijk briefpapier.
Het in 2014 gestarte en grotere Prodigi beschikt over een wereldwijd print-on-demand-platform met ook productiefaciliteiten in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Europa (Venlo), gekoppeld aan een wereldwijd netwerk van partners. Er werken ruim honderd man bij het van oorsprong Britse bedrijf. De keuze om in 2017 in Venlo een faciliteit te openen was onder meer vanwege de goede logistieke verbindingen op het Europese vasteland. En historische gezien is de stad in Midden-Limburg een printerbolwerk met vestigingen van Océ (nu Canon), Xerox (ook in het nabijgelegen Venray) en Cimpress (Vistacom).
Met betrekking tot de overname door Prodigi zegt Eric Kickert, algemeen directeur van Peecho én operationeel directeur bij zijn nieuwe eigenaar: ‘De print-on-demand-industrie bevindt zich op een cruciaal punt. Hoewel er consistente groei is geweest van spelers zoals Gelato, Gooten, Printful, en Prodigi, blijft de markt gefragmenteerd, zonder enkel bedrijf dat de ruimte domineert. Deze fragmentatie brengt zowel uitdagingen als kansen met zich mee. Aan de ene kant intensiveert het de concurrentie en maakt het differentiatie belangrijker dan ooit. Aan de andere kant opent het mogelijkheden om marktaandeel te veroveren, niche-segmenten te bedienen, en strategische partnerschappen aan te gaan.’