De ‘zelfscan’ voor ondernemers en bedrijven om te controleren of hun website voldoet aan de eisen voor digitale toegankelijkheid is uitgebreid. Bezoekers krijgen nu ook advies op maat over veranderingen die ze moeten doorvoeren om aan de toegankelijkheidsregels te voldoen. Vanaf 28 juni volgende jaar moeten websites, webshops en apps voor iedereen toegankelijk zijn.
Om ondernemers te helpen, introduceerden belangenorganisaties VNO-NCW, MKB-Nederland, Accessibility en Thuiswinkel.org twee jaar geleden die website www.ismijnsitetoegankelijk.nl. Daar kunnen zij testen hoe toegankelijk hun website is. De adviezen gaan bijvoorbeeld over alt-teksten, een tekstuele omschrijving van een afbeelding om slechtzienden te informeren. Zo wordt aangegeven hoeveel alt-teksten ontbreken en om welke afbeeldingen het gaat.
Een ander advies gaat over gebruiksvriendelijkheid. Dat gebeurt via een analyse van de structuur van de website, het kleurcontrast en de schaalbaarheid. Ook krijgen leesniveau en leesbaarheid van de teksten een beoordeling en eventueel verbeteringsadvies. Verder komt de kwaliteit van de softwarecode aan de orde; bijvoorbeeld of de html-code overzichtelijk is. De nieuwe toepassing geeft aan welke code niet goed wordt weergegeven.
Online shoppen
Volgens de initiatiefnemers is online-shoppen niet voor iedereen vanzelfsprekend. ‘Miljoenen Nederlanders ondervinden belemmeringen bij het gebruik van websites of -shops. Sommigen zijn slechtziend, kleurenblind of blind, anderen hebben moeite met lezen of kunnen een muis niet goed bedienen. Er zijn ook mensen die slechthorend of doof zijn en problemen hebben met video’s.’ Voor die groep is het belangrijk dat websites en webshops toegankelijk zijn, zodat teksten en afbeeldingen door screenreaders worden herkend, er voldoende contrast is tussen kleuren, het lettertype groot genoeg is, video’s zijn ondertiteld en de website met alleen een toetsenbord te bedienen is.
Vanaf 28 juni 2025 gaat Europese toegankelijkheidswetgeving formeel in. Vanaf dat moment moeten onder andere geldautomaten, financiële diensten en e-commerce-bedrijven digitaal toegankelijk zijn. De regels gelden dus ook voor veel websites, webshops en apps. ‘Digitale toegankelijkheid wordt de norm, maar biedt ook kansen. Uit onderzoek blijkt dat het tot vijftien procent meer potentiële klanten kan leiden. Het is dus raadzaam voor ondernemers om nu al actie te ondernemen’, aldus de partijen.
Lees ook: