D66 wil dat demissionair minister Pia Dijkstra (Medische Zorg) maatregelen neemt tegen de verspreiding van medische misinformatie op sociale media. De techbedrijven achter apps als TikTok, Instagram, LinkedIn en X schieten hierin tekort.
Volgens Kamerlid Wieke Paulusma, die hierover Kamervragen heeft gesteld, houden betrokken techbedrijven zich op dit punt niet aan de regels van de Europese Digital Services Act (DSA).
Steeds vaker verspreiden zogenaamde influencers (personen met een grote achterban op sociale media, publiek dat hen volgt) langs deze kanalen ongefundeerde en onjuiste medische informatie. Net als bij financiële informatieverspreiding op sociale media zouden regels moeten gelden voor de uitingen en content van deze ‘medische beïnvloeders’. Paulusma vindt dat de minister actie moet ondernemen richting sociale-mediabedrijven, bijvoorbeeld door de toezichthouder een onderzoek in te laten stellen. Het tegengaan van deze misinformatie kan niet alleen overgelaten worden aan deze sociale-mediabedrijven, ook de overheid moet hierin een rol gaan spelen.
medische misinformatie bestaat al zo lang.
Dat verhaal van dat oude vrouwtje met rugpijn.
De dokter schreef een briefje en zegt : “met dit recept moet u elke avond uw rug inwrijven”
Komt die mevrouw 2 weken later weer terug.
“En gaat het al beter” vraagt de dokter, waarop het vrouwtje antwoord :
“Tot nu toe weinig verbetering maar deze is helemaal kapot, heb je niet een nieuwe briefje voor me ?”