De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) won mede namens zo’n honderdvijftig gemeenten tot twee keer toe een rechtszaak tegen Atos, naar aanleiding van het opzeggen van het GT Connect-contract. Toch is er geschikt in de bodemprocedure die de it-dienstverlener nog had aangespannen. Over waarom de VNG alsnog overstag is gegaan en de hoogte van de schikking, weigert de vereniging een toelichting te geven.
Atos was winnaar van de aanbesteding GT Connect die in april 2019 werd afgerond. De it-dienstverlener zou voor zo’n honderdvijftig gemeenten (en gemeentelijke organisaties) het spraakverkeer, inclusief dat van de klantcontactcentra, afhandelen. Dit ‘Unify Unified Communications’-cloudplatform kwam echter nimmer van de grond. Ruim een jaar later trok de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) de stekker uit het miljoenenproject en legde zij Atos ook een aantal contractuele boetes op.
Het bedrijf pikte dit niet en spande een kort geding aan. Maar zowel de voorzieningenrechter als het gerechtshof (na een hoger beroep) in Den Haag oordeelde dat Atos in verzuim was en VNG en de 149 betrokken gemeenten (alleen Rotterdam en Tilburg deden niet mee) de overeenkomst met Atos rechtmatig hadden ontbonden.
Claim
Maar er liep ook nog een bodemprocedure naar aanleiding van het opzeggen van het GT Connect-contract. Volgens de it-dienstverlener is die overeenkomst onrechtmatig ontbonden en had het bedrijf recht op een schadevergoeding. Atos claimde tientallen miljoenen euro’s te hebben geïnvesteerd om GT Connect aan te laten sluiten bij de wensen van VNG en de deelnemende gemeenten en zou die investeringen niet meer terug kunnen verdienen.
De vereniging liet in een reactie weten dat zij en de betrokken gemeenten dat vonnis met vertrouwen tegemoet zagen, mede gelet op de overwegingen van het Gerechtshof Den Haag in het arrest van 26 april 2022. Hierin gaf het hof namelijk aan dat Atos nog veel werk te verzetten heeft om zijn stellingen te bewijzen, aldus de vereniging toen.
Overstag
Naar nu blijkt heeft de VNG namens de betrokken gemeenten deze zaak vorig jaar in alle stilte geschikt. Opmerkelijk, gezien de twee eerder gewonnen rechtszaken en de ‘vol vertrouwen’- uitspraken. De vereniging weigert echter een toelichting te geven op de minnelijke schikking. Ook wordt niet duidelijk of Atos de eerder opgelegde boetes heeft betaald of dat die zijn verrekend in de schikking. ‘Er is in de vaststellingsovereenkomst volledige geheimhouding overeengekomen. Partijen zullen hierover niet verder communiceren’, aldus een woordvoerder.
Ook de gemeente Utrecht, een van de leden van de stuurgroep GT Connect, houdt haar lippen stijf op elkaar. ‘Alle deelnemers, dus ook gemeente Utrecht, zijn akkoord gegaan met de vaststellingsovereenkomst, waardoor wij ook gebonden zijn aan de geheimhouding’, laat een zegsvrouw nog wel weten.
Miljoenen?
De precieze hoogte van de schikking blijft dus ongewis. Maar er is wel een voorzichtige schatting te maken aan de hand van schriftelijke stukken van een paar deelnemers. Zo schrijft sharedservicecentrum Ons in zijn recente jaarverslag over GT Connect dat ‘de schikking rond en de impact hiervan vijftienduizend euro is’. Ons is de bedrijfsvoeringorganisatie voor de regio Zwolle (de gemeenten Dalfsen, Kampen, Westerveld, Zwartewaterland, Zwolle en de provincie Overijssel). Een ander sharedservicecentrum, De Som (West-Friesland), kreeg van de VNG een eenmalige eindafrekening van dertienduizend euro, blijkt uit bestuurlijke stukken. Aangezien de VNG de financiële gevolgen van de schikking over alle inschrijvers (een kleine honderdvijftig) heeft verdeeld, leert een snelle rekensom dat het op z’n minst kan gaan om een paar miljoen aan publiek geld dat aan Atos is betaald.
Atos was niet bereikbaar voor commentaar.
Wat zou die aanbesteding dan omvat moeten hebben? Priorititeit-instellingen op laag 2 in de switches voor SIP? Glasvezel naar trunk? Dat koopt iedere organisatie toch op iedere straathoek?
Communicatie blijft een lastig ding als we kijken naar juridische aspecten hierin, het stilletjes schikken en er geen mededeling over willen doen wringt met een besteding van publiek geld zonder verantwoording. En ik weet niet of het enkel om spraak ging want in 2019 hadden we al Whatsapp of equivalenten daarvan. En voor de techniek van een ‘Unify Unified Communications’ platform kun je door de cloud inderdaad om de hoek winkelen maar het lastige hierin is zoiets als beveiliging, te goed van vertrouwen kent de check & balance van zender en ontvanger iets als digitale stempels. En ouderwetse bewijs van ontvangst met aangetekende stukken is nog maar de helft van een boodschap want uiteindelijk moet deze ook begrepen worden, wensen zijn tenslotte ongedefinieerde verwachtingen in plaats van goed (SMART) beschreven eisen.
Netwerkinfrastructuur stelt sowieso eisen aan veiligheid en unified communication voegt daar niets aan toe. Alleen prioritering, latency en dergelijke. Dat koop je op iedere straathoek. Meeste apparatuur kan er op een of zelfs meerdere manieren al aan voldoen. Vaak alleen een kwestie van inrichten en beheer opzetten.