BLOG – De snelheid waarmee ai terrein wint in bedrijven is ongekend. We spreken dan ook eerder van een ai-revolutie dan een -evolutie. Terwijl toepassingen zoals ChatGPT nog volop in ontwikkeling zijn, liggen er alweer nieuwe ontwikkelingen op de loer om de markt te veroveren.
Ai staat hoog op de strategische agenda’s van bedrijven, maar het omzetten van de hype naar praktijk blijft een uitdaging. Om succes te boeken met ai, is het van belang niet alleen te kijken naar hoe ai specifieke taken snel succesvol kan uitvoeren, maar vooral naar hoe ai meerwaarde kan creëren in kernprocessen binnen een organisatie. Tot nu toe is dat nog best lastig voor organisaties. Zeker als het gaat om ai inzetten op een manier die ook bijdraagt aan de financiële successen van je bedrijf.
Door de ai-revolutie wordt ai geherdefinieerd en zien we ai meer als een technologie die kan dienen als een extra medewerker of collega, in staat om processen in een organisatie te ondersteunen, en zelfs in staat is om deze zelfstandig over te nemen.
Ai-agents
Autonome ai, ook wel ai-agents genoemd, werkt op basis van taalmodellen en kan processen volledig automatiseren, bedrijfssystemen aansturen en inzichten genereren. Dit zonder menselijke interactie. Zo kunnen ai-agents bestellingen plaatsen en de status ervan controleren. Ze kunnen zelfs complete taken overnemen zodat er tijd overblijft voor andere zaken. Een paar voorbeelden van wat ai-agents kunnen betekenen voor bedrijven:
- Klantenservice
Ondersteunen van de klantenservice door eenvoudige vragen van klanten te beantwoorden. Van het verstrekken van informatie tot aan problemen oplossingen en zelfs transacties uitvoeren.
- Medische beelden
Analyseren van gegevens, helpen bij het stellen van diagnoses en het adviseren van behandelplannen. Dit kan door het automatisch interpreteren van medische beelden om eventuele afwijkingen te identificeren. Op basis van vastgestelde diagnoses, historische gegevens, en recente medische literatuur, kunnen ai-agents advies geven over behandelingen. Naarmate de ai-agents meer beelden verwerken en nieuwe informatie ontvangen van doctoren, past de ai de modellen aan en verbetert het vermogen om patronen (bijvoorbeeld bij ziekte) en afwijkingen (vroegtijdig) te herkennen.
- Logistiek en supply chain
Deze optimaliseren door automatisch voorraadniveaus bij te houden, de beste leveringsroutes te plannen en de efficiëntie van de toeleveringsketen te verbeteren. Dit kan door de stroom aan informatie, diensten en goederen van inkoop tot productie en levering aan de eindconsument te monitoren en vervolgens voorspellingen te maken om vraag en aanbod beter af te stemmen op elkaar. Wanneer voorraadniveaus onder een bepaalde drempel zakken, kunnen de ai-agents automatisch bestellingen plaatsen bij leveranciers. Zo optimaliseren ze de timing van bestellingen om te zorgen voor een continue toevoer zonder overtollige voorraden. - Financiële transacties
Transacties automatisch verwerken, frauduleuze activiteiten detecteren en risicoanalyses uitvoeren op basis van marktschommelingen en financiële gegevens van bedrijven.
- Beveiligingsbeelden
Analyseren van beelden, verdachte activiteiten detecteren en waarschuwingen genereren om de veiligheid op de werkvloer (zoals in een ziekenhuis) te waarborgen.
- Productinnovatie
Ai-agents nemen de volledige productinnovatiecyclus over, inclusief brainstormen, ideeën genereren, feedback verwerken, concepten concretiseren en zelfs marktacceptatie voorspellen met een strategische productlanceringsplanning.
Het belangrijke onderscheid tussen grote taalmodellen, zoals ChatGPT, en autonome ai ligt in het feit dat ChatGPT nog steeds afhankelijk is van menselijke input, terwijl autonome ai taken zelfstandig van begin tot eind kan uitvoeren.
Dit betekent dat het gemakkelijker wordt om op te schalen, kwalitatiever werk te leveren en ‘eenvoudigere’ taken uit te besteden waardoor meer medewerkers zich kunnen concentreren op cruciale posities binnen het bedrijf. Door te automatiseren kunnen bedrijfsprocessen ook worden versneld, waardoor er meer tijd overblijft voor kwaliteitscontroles of simpelweg meer werk verricht kan worden. Deze ontwikkeling vergt een kritische evaluatie van de huidige manier van werken.
Instrument
Autonome agents hebben het potentieel om ai te herdefiniëren, waardoor we ai niet langer zien als ‘slechts’ een instrument voor automatisering, maar als een waardige partner of collega als het gaat om creativiteit en innovatie. Hoewel dit potentie heeft, mogen we de uitdagingen niet uit het oog verliezen. Een grote uitdaging is de verandering van de huidige manier van werken, en de noodzaak van nieuwe vaardigheden binnen organisaties. Terwijl ai bepaalde banen automatiseert, opent het ook deuren naar nieuwe functies binnen bedrijven, zoals ai-trainers of robotingenieurs. Het is cruciaal dat we vertrouwen opbouwen en ontdekken hoe de samenwerking tussen werknemers en ai tot grote successen kan leiden.
Het is tijd dat bedrijven zich voorbereiden op deze nieuwe fase in ai. Door proactief te zijn en zich aan te passen aan de komst van autonome agents, kunnen bedrijven niet alleen concurrerend blijven, maar ook de operationele efficiënte verbeteren wat resulteert in tijd- en kostenbesparingen. Dit geeft bedrijven de kans om een leidende rol te spelen in het vormgeven van de toekomst van ai.
Jens Bontinck, technology strategy and innovation officer bij ML6
Jens, goed artikel. Er moet een duidelijke strategie zijn hoe je AI toepast. Ik zie te vaak dat mensen zich ermee afficher en, maar geen idee hebben hoe het in het bedrijfsproces past. AI is een middel en geen doel.