COLUMN – Grote paniek bij de McDonald’s deze week. De ict lag eruit. Zowel de kassa’s als de bestelzuilen waren niet te gebruiken. Gevolg was dat de grootste restaurantketen van de wereld dicht ging. Grote ramp natuurlijk voor de grootgebruikers van zout, suiker en vet.
De McDonald’s is natuurlijk niet voor niets zo groot geworden. Dit zijn ze geworden door heel efficiënt te werken. Je hebt binnen drie minuten een compleet menu in je auto. Ook de automatisering hebben ze goed op orde. Tenminste voor zichzelf.
Sprongetje nieren
Vroeger kon je in de vestiging tegen een medewerker van de McDonald’s zeggen dat je drie burgermenu’s wilde. Eentje met een milkshake vanille, eentje met een McFlurry en eentje met een emmer cola. De bestelling doorgeven duurde twintig seconden. Drie minuten later stond je met een dienblad in je hand met burgers die zo plat waren als een plakje boterhamworst en patat die al lauw is voordat het in het bakje zit. Gelukkig compenseren ze dit door er zo veel zout over te doen dat je nieren een sprongetje maken.
Minuten lang klooien op een ict-zuil
Tegenwoordig sta ik minuten lang voor zo’n zuil te klooien omdat ik de milkshake niet kan vinden. En terwijl er achter mij een groep jongeren mij aankijkt alsof ik een ontzettende amateur ben, kom ik er achter dat de milkshake bij de toetjes zit en dus niet bij de drankjes. Of andersom, dat ben ik nu alweer vergeten. Dit is ook de reden dat ze in de McDrive niet zo’n zuil neerzetten.
Stroom en water
En nu lag de ict binnen deze zuilen er dus uit. En dan kunnen ze niets meer. Dan gaat de winkel dicht. En dat zie je tegenwoordig steeds vaker. Zodra we geen ict meer hebben, gaan we met de armen over elkaar zitten. Ict is net zo belangrijk geworden als stroom en water. En vooral dat laatste is natuurlijk extra essentieel als je vaak naar de McDonald’s gaat. Als je tenminste al dat zout, suiker en vet uit je lichaam wil krijgen.
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra is columnist en stand-upcomedian. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.
Da’s allemaal leuk gezegd Spoelstra, maar als de stroom uitvalt werkt de hele tent ook niet, inclusief de ICT…
Iets met de zwakste schakel in een keten want ik weet niet wat wereldwijde storing bij McDonalds gekost heeft maar het zal zeker een dure fout zijn geweest als de verkoop bij alle filialen tot stilstand kwam. Nu gingen niet overal filialen dicht volgens de krant want sommigen gingen over op contante betalingen, plan B van de back-up.
Oorzaak volgens McDonalds was een configuratiewijziging door een externe provider wat klinkt als een probleem in de supply chain, vraag of verstoring in POS systemen het gevolg was van een cyberaanval blijft nog onbeantwoord. Want vervang McDonalds door een willekeurig andere naam en je kunt ChatGPT de wekelijkse column laten schrijven.
Zo weet Jumbo wel wat uitval van POS systeem kost want ze geven de selfservice kassa de schuld voor een winstdaling van 70%. Maar het kan natuurlijk ook dat het contante geld buiten de boeken gehouden wordt.