BLOG – We praten veel en vaak over wat ai in de toekomst kan brengen, maar in die toekomst is enterprise resource planning (erp) minstens zo interessant. Hoewel dit onderwerp de glamour van ai mist, heeft het voor veel werkenden een grotere impact op hun dagelijkse werk.
Een voorspelling over erp die blijft terugkomen is dat conversational user interfaces gebruikelijker worden, zeker na de komst van ChatGPT. Het is aannemelijk dat ChatGPT en andere large language models (llm’s) oude chatbots opvolgen. Deze technologieën zijn goed in het voeren van soepele gesprekken, die lijken op de gesprekken tussen twee mensen. Dat maakt dat onze gesprekken met software niet meer zo stijfjes en foutgevoelig zijn als in het verleden. Een solide basis voor een samenwerkingsrelatie tussen mensen en technologie dus.
Evolutie
Een andere verwachting is dat erp steeds sterker zal worden geautomatiseerd, waardoor de lijn naar ‘omnichannel-erp’ wordt doorgezet. Hier is een eenzelfde evolutie te verwachten als bij databases en clouds, waarbij bedrijven aanvankelijk een sterke voorkeur vertoonden voor een specifieke leverancier en bijbehorende tools. Tegenwoordig maakt dit minder uit en ligt de focus vooral op welke software geschikt is om specifieke doelen mee te bereiken.
Hosting op locatie blijft waarschijnlijk een optie in unieke situaties
Verder is de verwachting dat de toekomst van erp zich vooral in de cloud afspeelt. Dit biedt tal van voordelen: een snellere implementatie, schaalbare rekencapaciteit, toegang vanaf elke locatie, minder beheeroverhead, eenvoudige uitrol naar andere landen en regio’s, gespreide betalingen, moderne software die regelmatig wordt bijgewerkt, toegang tot de beste applicaties en apparaat-onafhankelijk gebruik. Hosting op locatie blijft waarschijnlijk een optie in unieke situaties, waarbij het hardware-verbruik inzichtelijk is. Of voor organisaties die vastzitten aan bepaalde wetgeving of brancherichtlijnen.
Daarnaast is de verwachting is dat de tarieven voor erp-oplossingen zullen veranderen. De tarieven worden dan gebaseerd op de gegevensoverdracht en het aantal transacties, net zoals er bij andere clouddiensten en zakelijke software is gebeurd.
Omarmen
De lijst met verwachte ontwikkelingen is nog niet af. Zo wordt er ook verwacht dat organisaties de standaardinstellingen van erp-oplossingen zullen omarmen. Decennialange ervaring met het gebruik van erp-oplossingen leert dat maatwerk complexiteit in de hand kan werken. Tenzij je klanten op een andere manier bedient dan je concurrenten doen, is het gemakkelijker om processen aan te passen aan de ingebouwde workflows, procedures en drag-and-drop-variaties van moderne erp-oplossingen. Deze zijn ontwikkeld op basis van onderzoek naar best practices. Verder verwacht ik dat meer organisaties een beroep zullen doen op apps en software connectors van andere leveranciers, zodra marktleiders ecosystemen rond hun erp-investeringen gaan bouwen.
Overstap
Dit zijn alle voorspellingen voor de toekomst van erp. Het zijn er nogal wat, nietwaar? Organisaties die zich nog in de ‘on premise’-wereld bevinden, raad ik aan om de overstap naar de cloud te maken. Dat is tenslotte de plek waar alle innovatie plaatsvindt.
Claus Jepsen is chief product & technology officer bij Unit4