Nederland moet gebieden aanwijzen waar drones mogen vliegen buiten het zicht van hun piloot. Het huidige landelijke verbod schaadt de Nederlandse innovatiepositie op het gebied van onbemande luchtvaart. Dat vinden TU Delft, ANWB en diverse organisaties actief met dronetechnologie. De ‘dronecoalitie’ overhandigde een manifest van deze strekking aan minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat).
Het manifest pleit voor specifieke zones voor zogeheten bvlos-drones, naar de Engelstalige term ‘beyond visual line of sight’. Volgens de aanbieders hanteert Nederland een te restrictieve interpretatie van Europese regelgeving voor deze vliegtuigjes. Doordat innovatieve bedrijven hun toepassingen en technieken niet in de praktijk kunnen testen, wijken ze uit naar landen waar wel dronetestgebieden bestaan.
De ondertekenaars van het manifest wijzen op de maatschappelijke en economische kansen die bvlos-vluchten juist in het dichtbevolkte Nederland bieden voor de energietransitie, medisch transport, moderne landbouw, en beveiliging van kritieke infrastructuur. Ze willen dat minister Harbers nog voor de zomer testzones aanwijst.
Aansporing tot aanpassing
De minister erkent de urgentie van het dossier en ziet het manifest als een belangrijke aansporing om de regelgeving aan te passen. Volgens hem is het ministerie al langere tijd bezig met het bvlos-dossier. Een jaar geleden maakte Harbers bekend dat het kabinet inzet op verdere ontwikkeling van de markt voor drones, waarbij innovatieve drone-startups ruim baan krijgen en nieuwe normen, waarden en regelgeving verschijnt.
In landen als België, Denemarken en Duitsland heeft de overheid speciale zones aangewezen waarin piloten mogen vliegen met drones zonder dat ze het vliegtuigje daadwerkelijk zien. Ze zetten meestal een vr-bril op en zien dan beelden van een camera voorop de drone. Aangewezen gebieden zijn vrijwel onbewoond.
Het manifest is onderschreven door onder meer TU Delft, het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), dronefabrikanten Atmos UAV en High Eye, baggerbedrijf Van Oord, dronecampus Unmanned Valley, samenwerkingsverband Droneport Rotterdam, de ANWB en de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL).
Kortgeleden vloog een Utrechtse bvlos-drone over het circuit van het Engelse Silverstone, in een poging de F1-wagen van Max Verstappen op topsnelheid bij te houden en in beeld te brengen.