De Belastingdienst kan doorgaan met het Generiek Platform voor Document- en Archiefbeheer (GDA) na overname van aanwijzingen door het Adviescollege ICT-toetsing (AcICT). Een nieuwe versie van IBM FileNet reduceert de noodzaak tot hergebruik of ontwikkeling van maatwerk.
Het project moet leiden tot een modern platform voor document- en archiefbeheer voor de Belastingdienst. Dit platform dient ter vervanging van de huidige archiefvoorzieningen en heeft tot doel om op een gecentraliseerde plek informatieobjecten conform wet- en regelgeving (archiefwet) op te slaan. Hierdoor zijn archiefstukken beschikbaar te stellen aan burgers en bedrijven. De geschatte kosten van het project – gestart in 2020 – zijn 25 miljoen euro. Vanwege achterblijvende voortgang is de ontwikkeling van GDA eind 2022 gepauzeerd.
Het adviescollege meldt dat een doorstart mogelijk is als aan twee voorwaarden wordt voldaan. Er moet een eenduidige oplossingsrichting komen met een eenduidig programma van eisen. En de projectorganisatie moet beter. Marnix van Rij, staatssecretaris van Financiën, neemt de adviezen van het college over. ‘Met de hier benoemde maatregelen verwacht ik dat de Belastingdienst de doelstellingen ten aanzien van het verwezenlijken van GDA zal behalen. De businesscase voor het project zal mede op basis van dit onderzoek worden herijkt en de informatie inzake dit project op het Rijks ICT-dashboard zal worden geactualiseerd’, aldus de bewindsman.
Bouwblok
Het college adviseert om via een stapsgewijze aanpak voort te borduren op basis van het bestaande bouwblok voor document- en archiefbeheer. ‘Sluit zo snel mogelijk een afdeling aan en ontwikkel in samenspraak met aansluitende afdelingen een beheersbaar basisdienstenaanbod van het GDA.’ Over de projectorganisatie meldt de staatssecretaris dat eind februari een nieuwe programmadirecteur voor GDA is gestart die verantwoording aflegt aan de stuurgroep GDA. Volgens Van Rij heeft deze programmadirecteur ervaring met het implementeren van een vergelijkbaar archiefsysteem bij een grote uitvoeringsorganisatie. ‘De samenstelling van de stuurgroep is aangepast. Vertegenwoordiging in de stuurgroep vindt plaats op directieniveau van de Belastingdienst. De stuurgroep is aangevuld met een vertegenwoordiger vanuit de business, zodat de aansluitende keten conform het advies van het Adviescollege ICT-toetsing betrokken is en tijdig kan anticiperen’, aldus Van Rij.