Uit onderzoek van Eraneos (voorheen bekend als Quint) en Whitelane Research blijkt dat 70 procent van de Nederlandse markt tevreden is met hun it-sourcingrelatie, een toename van 5 procent ten opzichte van de resultaten uit 2023. Wel is er meer ontevredenheid over cloudrelaties. Verder blijkt uit hun jaarlijkse IT-Sourcing-onderzoek dat de it-dienstenmarkt in 2024 doorgroeit.
Van de 604 geëvalueerde it-sourcingrelaties door klanten, meldde 70 procent tevreden of zeer tevreden te zijn. Dit markeert een verbetering van vijf procent vergeleken met 2023, wat wijst op een significante toename in klanttevredenheid, aldus Eraneos en Whitelane Research.
Van de 803 geëvalueerde cloudplatformrelaties door klanten, was 65 procent tevreden of zeer tevreden, wat een opmerkelijke daling van 13 procent markeert van het vorige jaar. Microsoft Azure (cloudplatform) en Microsoft Dynamics 365 (software-cloudplatforms) haalden de hoogste beoordelingen. De onderzoekers laten desgevraagd weten geen directe verklaring vanuit het rapport te kunnen geven voor de daling. ‘Maar wat wij van klanten vernemen is dat ze flexibiliteit willen in verband met de economische onzekerheid en dat kost meer dan ze verwacht hadden. Desalniettemin is de tevredenheid nog steeds hoog.’
Artificiële intelligentie
De groei van de it-dienstenmarkt in Nederland zal naar verwachting doorgaan in 2024. De meerderheid van de klanten (74 procent) is van plan hun it-budgettoewijzing voor leveranciers in de komende twee jaar te verhogen of te handhaven. Dertien procent wil dat budget verlagen terwijl 13 procent onzeker is over de sourcingplannen.
Beveiliging en verdere automatisering zijn met name de gebieden waar cio’s dit extra budget voor alloceren. Waarbij de grootste toename wordt geconstateerd in investeringen in artificiële intelligentie (ai). Ook is er nog steeds veel animo om kernbedrijfsapplicaties naar de cloud te migreren.
De enquête geeft een wisselend beeld weer als het gaat over de adoptie van ai/gen-ai onder organisaties. 41 procent van de organisaties gebruikt ai, waarbij 36 procent een kleine en 5 procent een significante impact op hun bedrijf meldt. 34 procent bevindt zich nog in de experimentele fase, en 18 procent heeft beperkt ai-gebruik. Geen van de organisaties heeft aangegeven dat ai/gen-ai hun bedrijf volledig heeft getransformeerd.
Nearshoring en offshoring
Afnemers van it-diensten plannen een toename in nearshoring om hun offshore/onshore-capaciteiten aan te vullen, zo blijkt uit het onderzoek. De vraag naar nearshorediensten is aanzienlijk gestegen: 44 procent van de organisaties verwacht dat nearshore zal groeien. Ook in andere Europese landen zien de onderzoekers de vraag naar nearshore-levering groeien. Zij vragen zich dan ook af of de capaciteit in nearshore voldoende zal zijn om aan deze significante toename van de vraag te voldoen. ‘Klanten moeten zich bewust zijn dat druk op tarieven en verloop mogelijk zullen toenemen; wat grote overgang naar nearshore compliceert en/of vertraagt’, aldus Eraneos en Whitelane Research.
Zes dienstverleners presteerden uitzonderlijk:
* Applicatiediensten: TCS, Epam, HCLTech
* Cloud- en infrastructuurdiensten: TCS en Schuberg Philis
* Werkplekdiensten: TCS en Wipro
* Beveiligingsdiensten: TCS
* Algemene tevredenheid: TCS, Schuberg Philis, HCLTech, Epam, Wipro en PwC