In onvervalst Amerikaanse stijl heeft het hoofdstedelijke techbedrijf Messagebird, sinds kort Bird geheten, afscheid genomen van negentig medewerkers. Ceo en medeoprichter Robert Vis kondigde afgelopen donderdag per mail een nieuwe reorganisatie aan die het bedrijf met twintig procent afslankt. Artificial intelligence (ai) kan met name in de verkoop veel functies overnemen. Ook in de support-afdeling gaat het mes; wel komen die medewerkers in aanmerking voor omscholing.
Zeven minuten na de ‘algemene dienstmededeling’ kreeg het overtollige personeel, merendeels goed betaalde saleskanonnen, een nieuwe ‘message’. Ze waren per direct ontslagen. Meteen werden ze ook afgesloten van alle systemen, aldus de NRC. Het was bureau opruimen, collega’s vaarwel zeggen en de deur dichttrekken.
Robert Vis haast te zeggen dat het om hoger gesalarieerde medewerkers gaat die gemiddeld 140 mille per jaar opstrijken. Tegen het Parool zegt hij dat alle betrokkenen uit de techwereld komen. Uit zijn woorden valt op te maken dat in hun salaris een soort risicopremie zit. Bij zulk hoog betaald werk is de baanzekerheid nu eenmaal minder, zo redeneert Vis. Hij zou lager gesalarieerde medewerkers anders hebben behandeld.
Opvallend is dat Vis in interviews wel het een en ander toelicht, maar op de site dit geen bericht waard vindt. Volgens de ceo draait het bedrijf dat diensten levert voor klantcommunicatie en betaalverkeer, prima. Bird kan dankzij ai en andere automatisering met minder mankracht af. Van de 960 werknemers die nog geen anderhalf jaar geleden bij het techbedrijf werkten, is zo’n zestig procent verdwenen.
Eind 2022 kon een derde van het personeel (240 medewerkers) vertrekken. Vis zei tijdens Covid-19, toen e-commerce stormachtig groeide, te veel mensen te hebben aangenomen. Achteraf was dat een vergissing aldus Vis die de schuld op zich nam. Nu is het ai die Vis reden geeft tot schakelen.
Ai stelde Bird ook in staat om lagere prijzen te vragen op verschillende kanalen zoals sms, whatsapp en e-mail. Bird zegt veertig procent lager te zitten dan CM.com, de grootste Nederlandse concurrent. Dat vond Vis overigens wel een persbericht waard.
Concurrende Dutch IT Channel meldde een maand eerder dat inflatie, stijgende rentes en aanstormende recessie de reden was voor ontslag van 1/3 van het personeel. De ‘unicorn’ is blijkbaar overgewaardeerd want zelf roepen dat je 40% goedkoper bent dan CM.COM terwijl je winst nog altijd met rode cijfers schrijft gaat om de bekende bedot.com economie waar het opportunisme troef is. Pyramidespel in de cloud gaat om het opblazen van de verwachtingen want goed betaalde saleskannonen die alleen op prijs kunnen scoren lijken me de commerciële proppenschieters die niet kunnen laveren in een storm, meewaaien als het voor de wind gaat kan iedereen.