KLM schakelde 25 jaar geleden Linkit in voor de inhuur van ict-personeel en leunt nog steeds op deze detacheerder. De vliegmaatschappij was destijds de eerste klant van Linkit, dat kort daarvoor was opgezet door oud-KLM’er Bert Peters. De twee organisaties vieren deze week het zilveren jubileum van hun samenwerking en kijken vooruit.
Het partnerschap begon in 1998 toen het Utrechtse Linkit KLM ging ondersteunen bij het detacheren van it-specialisten. KLM-cio Aart Slagt noemt de samenwerking rustig, stabiel en robuust. Er waren zware tijden waarin ‘afschaling onvermijdelijk’ was, zoals 9/11 in 2001, de fusie van KLM en Air France in 2004 en de coronapandemie in 2020 en 2021. Na deze gebeurtenissen pakten de partners de draad snel weer op, melden ze.
De afgelopen kwart eeuw voltooiden de twee bedrijven meerdere grote it-projecten, waaronder de introductie van mobiel inchecken, zelfregulerende algoritmes voor een efficiëntere infrastructuur, inclusief ondersteuning bij operationele beslissingen en de ontwikkeling van een social media hub voor directe communicatie met passagiers.
Legacy data
Technologie en digitalisering zijn voor KLM een manier om zich te onderscheiden in een markt waar alle partijen met dezelfde vliegtuigen met nagenoeg dezelfde stoelen vliegen, zegt KLM-cio Slagt. Linkit houdt zich de komende tijd bezig met het beschikbaar maken van legacy data, gegevens die niet eenvoudig toegankelijk zijn voor nieuwe technologie zoals generatieve artificial intelligence (gen-ai).
KLM heeft meerdere langlopende ict-partnerschappen. Zo helpt dienstverlener Tata Consultancy Services (TCS) de luchtvaartmaatschappij al dertig jaar bij de ontwikkeling van digitale dienstverlening aan de klant. Computable bezocht vijf jaar geleden het zogeheten Agile Delivery Center van KLM en TCS in Chennai (India).