Bestuursorganen krijgen meer tijd om de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) te implementeren. Burgers en bedrijven hebben daarbij het recht overheidszaken digitaal te regelen.
Begin dit jaar is het onderdeel van de zorgplicht in werking getreden. Een bestuursorgaan is verantwoordelijk voor passende ondersteuning bij het verkeer met dat bestuursorgaan. Eerder was gecommuniceerd dat het overige deel van de wet – elektronisch berichtenverkeer – op 1 juli 2024 in werking zou treden. Dit is uitgesteld naar 1 januari 2025.
Het wordt verplicht voor bestuursorganen om formele berichten van burgers en bedrijven altijd elektronisch te kunnen ontvangen. Dit betekent dat het recht op ‘elektronisch zakendoen’ ontstaat. Officiële berichten, zoals aanvragen voor vergunningen en bezwaarschriften, mogen elektronisch aan het bestuursorgaan worden verzonden.
De overheid moet ook nog steeds de mogelijkheid bieden om per post te communiceren. Overheidsorganen moeten zelf bepalen of ze al voldoende elektronisch bereikbaar zijn, waarbij ze uiteraard wel aan de wet moeten voldoen.