COLUMN – Ik werd deze week op social media dood gegooid met filmpjes met overenthousiaste mensen met de nieuwe Apple Vision Pro-bril op hun neus. De nieuwe virtual reality-bril van Apple is nu eindelijk beschikbaar en wel voor de prijs waarmee je tien jaar lang het eigen risico in de zorg kunt betalen.
Maar mensen die moeite hebben om het eigen risico te betalen zijn natuurlijk ook niet de doelgroep voor deze bril. Nee, de doelgroep is mensen die belachelijk veel geld willen betalen voor iets wat iemand anders niet heeft. Ze hadden de bril ook kunnen verkopen voor 63 euro, want het apparaat is waarschijnlijk in China door een paar Oeigoeren voor 30 euro in elkaar geknutseld. Maar als het apparaat maar 63 euro kost, dan kan bijna iedereen hem kopen en dan is de lol er natuurlijk af.
Google-bril
Het is overigens niet de meest sexy bril die je kunt bedenken. De bril lijkt op een duikbril. Dit wordt nog eens versterkt doordat er een kabel aan de duikbril hangt die verbonden is met twee zuurstofflessen. Maar de grote vraag is natuurlijk wat kun je, behalve de bril aan je vrienden laten zien, ermee? De Google-bril is daar ook aan ten onder gegaan, omdat je er eigenlijk niks mee kon.
Nou, wat bijvoorbeeld heel handig is aan de Apple-bril, is dat je door de extra camera’s op de bril, naast vr-beelden, ook echte beelden om je heen ziet. Hierdoor kun je er dus bijvoorbeeld heel realistisch Pokomon mee spelen. Ik maak geen grapje. Dit werd echt als serieus voorbeeld gegeven.
Wereldvoedselprobleem
Dus we hebben nu ai om een scriptie te produceren en een virtual reality-bril om kinderachtige Japanse spelletjes mee te spelen. Oftewel, zowel het klimaat- als het wereldvoedselprobleem wordt ook hiermee niet opgelost. Toch weer jammer. Ik blijf er toch op hopen dat ict daar ook een keer bij gaat helpen.
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra is columnist en stand-upcomedian. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.
Jacob en Apple is als Youp en Buckler, je vraagt je af waarom het weer zo zuur moet want toevoeging van extra beeld aan de realiteit geeft niet alleen een andere belevenis aan de sport. In het visueel denken zegt een plaatje nu eenmaal meer dan duizend woorden want het is toch weer jammer dat de clown van Computable de innovatie & transformatie mist. Maar bovenal mist de fantasie want achter Pokemons aanrennen of een paar sexy alternatieven gaat om een andere markt.