Randstad zag de internationale vraag naar uitzendkrachten afgelopen januari niet verbeteren, waarmee de lijn uit het vierde kwartaal van 2023 werd voortgezet. In die periode daalde de autonome omzet met negen procent, terwijl de winst met iets meer dan een kwart terugviel. Over heel 2023 bedroeg de omzet 25,4 miljard euro, waar dat vorig jaar nog 27,5 miljard was. De nettowinst daalde van 1.041 miljoen naar 814 miljoen. Voor alles slecht draait detacheerder Yacht, een in Nederland opererende dochteronderneming van Randstad.
In Nederland waar Randstad marktleider is, daalde de omzet van 3.526 miljoen naar 3.195 miljoen. Dat was negen procent minder dan een jaar eerder. Detacheerder Yacht, die valt onder de divisie Professionals, kreeg een behoorlijke klap. De omzet daalde daar met bijna een kwart door ‘uitdagende marktomstandigheden’. Mede door minder vraag naar it-ers waren de permanente plaatsingen achttien procent lager. De ebita-winstmarge was 6,2 procent, nog iets beter dan in 2022.
In België en Luxemburg daalde de omzet van 1.681 naar 1.54o miljoen. Randstad werkt daar ook onder het label Hudson.
Flauw
Randstad-topman Sander van ‘t Noordende is gelet op de flauwe uitzendmarkt niet ontevreden over de resultaten. Met de lancering van Randstad Digital zet hij in op het uitzenden van digitaal talent. It, engineering, gezondheidszorg en financiën blijven de belangrijkste groeigebieden. Randstad zegt veel te investeren in artificial intelligence (ai) en kennismanagement, maar meldt daarover weinig details. Verder wordt gewerkt aan standaardisatie van de it-omgeving.
De ondernemingsleiding heeft vorig jaar extra training data-security gehad ter voorbereiding op eventuele lekken. Verder krijgen eigen medewerkers trainingen ter verhoging van het bewustzijn op gebied van security en vinden er regelmatig oefeningen tegen phishing plaats. Ook het vergroten van de it-vaardigheden heeft de aandacht. In samenwerking met Cisco worden 300.000 werknemers in de EU op dit gebied bijgeschoold.