BLOG – In de it-sector zijn effectieve duurzaamheidspraktijken uitgegroeid van een ‘nice-to-have’ tot een bedrijfskritische prioriteit. Aandachtspunten als de overheidsrichtlijnen voor ESG-rapportage, de merkreputatie en de werknemerstevredenheid maken organisaties bewust van de CO2-voetafdruk van hun producten en diensten. Het is belangrijk dat de focus van duurzaamheidsinspanningen op de juiste prioriteiten komt te liggen, zoals CO2-reductie, milieuvriendelijker technologie en circulariteit.
Momenteel is er sprake van grote drang om apparatuur zo efficiënt mogelijk te ontwerpen en in te zetten. Dit is nodig om het energieverbruik gedurende de levensduur van hardware te reduceren en ervoor te zorgen dat bedrijven infrastructuurcomponenten minder snel hoeven te vervangen, zodat het tempo van de productie van elektronisch afval afzwakt. Hoe sterker de samenleving afhankelijk is van netwerken en it, hoe meer stroom er de komende jaren nodig zal zijn. Volgens sommige marktprognoses zal het energieverbruik door de it-sector tussen nu en 2030 maar liefst verdriedubbelen.
Channelpartners zouden met het oog op de alomtegenwoordigheid van technologie en hun duurzaamheidsagenda in zee moeten gaan met leveranciers die hun focus richten op relevante milieudoelstellingen. Het is belangrijk dat ze onderdeel gaan vormen van een duurzaam technologisch ecosysteem dat bijdraagt aan een reductie van het energieverbruik en de productie van elektronisch afval. En ze moeten klanten bovendien helpen om hetzelfde te doen. Partners zouden op zoek moeten gaan naar leveranciers die kunnen aantonen dat zij duurzaamheidsdoelstellingen nastreven en die ook daadwerkelijk realiseren. Partners kunnen ook de samenwerking opzoeken met leveranciers binnen hun portefeuille die al succes op dit gebied hebben geboekt. Dit zal hun helpen om hun eigen milieudoelstellingen sneller te bereiken.
Om vruchtbare relaties aan gaan met zowel het channelecosysteem als met klanten moeten partners een manier zien te vinden om de lijn van digitale transformatie door te zetten op een manier die bijdraagt aan duurzaamheidprestaties en gewaardeerd wordt door klanten. Om deze reden wordt binnen de hele it-sector de lat op milieugebied steeds hoger gelegd.
Due diligence
In Europa worden richtlijnen geïntroduceerd die voorschrijven dat organisaties bewijs leveren van due diligence ten aanzien van hun bedrijfsonderdelen en waardeketen waarborgen. Ze moeten gedetailleerde informatie over de klimaatimpact van hun activiteiten opnemen in hun ESG-rapportage.
Voor bedrijven kan het een (te) grote opgave lijken om aan al deze richtlijnen te voldoen. Gelukkig zijn er organisaties zoals het Science Based Targets Initiative (SBTi) die de aanzet geven tot ambitieuze klimaatactie binnen het bedrijfsleven. Dat doen ze door bedrijven te helpen met het hanteren van wetenschappelijk gefundeerde doelstellingen voor de reductie van de uitstoot van broeikasgassen. Dit biedt bedrijven een omlijnd traject voor het reduceren van hun uitstoot, het tegengaan van klimaatverandering en het waarborgen van duurzame zakelijke groei.
Duurzaamheidsdoelstellingen worden beschouwd als ‘science-based’ wanneer ze aansluiten op wat de wetenschap nodig acht om het doel te bereiken dat in het Akkoord van Parijs is vastgelegd: het beperken van de opwarming van de aarde tot 1,5°C boven het niveau van voor de industriële revolutie.
Channelpartners die deel willen uitmaken van een duurzaam ecosysteem moeten goed kijken naar de producten waarin zij investeren. Werken met leveranciers van it-oplossingen met een milieutechnisch verantwoord ontwerp is wenselijker voor partners die hun eigen duurzaamheidsdoelstellingen willen realiseren en willen helpen met het bereiken van die van hun klanten. Als partners hun krachten bundelen met leveranciers met vergelijkbare wetenschappelijk gefundeerde duurzaamheidsdoelstellingen, dan resulteert dat in effectievere samenwerking en open ecosystemen die transparanter en toekomstbestendiger zijn en de wereld er beter op maken.
Schijnwerpers
Door de digitalisering van bedrijfsprocessen komt apparatuur die niet langer aan de werkeisen voldoet in de schijnwerpers te staan. Door het automatiseren van workflows en dagelijkse taken en het verbinden van apparatuur via het internet neemt de relevantie van bepaalde typen hardware af.
Volgens het World Economic Forum vertegenwoordigde elektronisch afval de afgelopen jaren ’s werelds snelst groeiende afvalstroom. Maar liefst negentig procent van alle afgedankte zakelijke it-apparatuur wordt herbruikbaar geacht. Het vinden van een alternatieve toepassing voor deze hardware kan een sleutelrol vervullen bij het bevorderen van duurzaamheid. Organisaties staan onder steeds grotere druk om hun afval te reduceren. Partners kunnen hierbij helpen door het elektronische afval van klanten op nieuwe manieren in te zetten. Dit zal het makkelijker maken voor klanten om met zo min mogelijk elektronisch afval hun it-infrastructuur op te waarderen. Partners zouden leveranciers moeten vragen naar de mogelijkheid om deel te nemen aan een recyclingprogramma of hun eigen programma in het leven roepen om klanten te helpen met hun duurzaamheidsinspanningen.
Het aanbieden van proefversies van producten en diensten is eveneens een uitstekende manier om klanten ruimte te geven om slim te innoveren. Op die manier zien klanten zich niet gedwongen om oplossingen snel te vervangen, iets wat alleen maar aan meer elektronisch afval zou bijdragen.
Worstelen
Een belangrijk vraagstuk waarmee klanten worstelen is het vinden van de juiste balans tussen hun digitale transformatie en het streven naar duurzaamheid. Ze moeten op beide fronten vol gas kunnen geven zonder dat een van deze twee initiatieven van de rails raakt. Digitale transformatie biedt organisaties tal van voordelen, maar het nadeel is dat een gedigitaliseerde wereld veel meer energie verbruikt. Partners moeten daar rekening mee houden bij het samenstellen van hun productportfolio en de manier waarop zij hun producten aan klanten aanbieden.
Groene initiatieven kennen prioriteit toe aan technologie met bovengemiddelde milieuprestaties. Dit is apparatuur die kan worden gerecycled of met minder negatieve impact kan worden afgedankt. Deze hardware kenmerkt zich door een energie-efficiënt productontwerp, neemt minimale ruimte in en wordt geleverd in een duurzame verpakking om de CO2-uitstoot te reduceren. Als partners producten aanbieden van leveranciers die aan deze eisen voldoen hebben zij ook een goed verhaal richting milieubewuste klanten. Partners kunnen zich daarmee onderscheiden in een markt waarin de concurrentie steeds heviger wordt.
Steven Blees is enterprise sales director Benelux bij Juniper Networks