KLM verspilt minder voedsel aan boord van vliegtuigen door het toepassen van kunstmatige intelligentie. Het ai-model Trays, dat de luchtvaartmaatschappij in staat stelt beter te voorspellen hoeveel passagiers daadwerkelijk meegaan met een vlucht, komt uit de koker van het steunprogramma Kickstart AI.
Vijf Nederlandse bedrijven, Ahold Delhaize, ING, KLM, NS en Philips (inmiddels afgehaakt,) bedachten in 2019 het steunprogramma Kickstart AI. Met als doel om de acceptatie en het gebruik van artificial intelligence (ai) in het Nederlandse bedrijfsleven te stimuleren. Een van de resultaten van het programma is het ai-model Trays. Dat is eind vorig jaar gelanceerd waarbij talent van de deelnemende bedrijven werd samengebracht om aan de ontwikkeling van dit model te werken.
Trays is specifiek ontwikkeld voor de cateringactiviteiten van KLM. Het ai-model voorspelt het aantal passagiers aan boord op basis van historische data. Het zogeheten Meals On Board Systeem (MOBS) ontvangt de verwachte passagiersaantallen per vlucht met afzonderlijke voorspellingen voor Business-, Premium Comfort- en Economy-klassen. De voorspelling door middel van het ai-model start zeventien dagen voor vertrek en loopt door tot twintig minuten voor vertrek van de vlucht. Daardoor kan voor het cateringproces van inkoop tot beladen een accurate voorspelling worden gedaan om daarmee een overschot aan maaltijden te voorkomen. Niet alle gemaakte boekingen resulteren namelijk in een passagier aan boord van een vliegtuig. Afhankelijk van de klasse, komt tussen de drie en vijf procent van de geboekte passagiers niet (op tijd) opdagen voor de vlucht.
111.000 kilo
KLM zegt dat het met het model tot 63 procent minder voedselverspilling op basis van het verwachte aantal passagiers per vlucht realiseert. De grootste verbetering is te zien op intercontinentale KLM-vluchten vanaf Schiphol, waar per vlucht 2,5 (1,3 kilogram) maaltijd minder weggegooid hoeft te worden. Op jaarbasis gaat het om een besparing van 111.000 kilo op alle vluchten van KLM die worden gecaterd vanaf Schiphol.
De luchtvaartmaatschappij werkt ook op andere onderdelen van de bedrijfsvoering met ai-toepassingen, bijvoorbeeld bij het slimmer maken van het vliegtuigonderhoud, het simuleren van slechtweerdagen om inzicht te krijgen in betere aangepaste vluchtschema’s, en het geven van persoonlijke reistips aan klanten na het boeken van een vlucht.