Uit een rapport van PwC blijkt dat meer dan de helft van de financiële dienstverleners de afgelopen twee jaar te maken heeft gehad met fraude. De meest verstorende en voorkomende vorm van variant is cybercriminaliteit. Verder nam platformfraude in populariteit toe.
Van platformfraude is sprake wanneer criminelen digitale platforms – zoals online-marktplaatsen, sociale media of mobiele applicaties – inzetten om frauduleuze transacties of activiteiten uit te voeren. Dit kan gaan om zowel het stelen van data als geld. Maar ook het witwassen van geld of het ontduiken van belastingen kan gedaan worden met platformfraude.
Financiële bedrijven kunnen verschillende maatregelen nemen om deze fraudemethode tegen te gaan. Een effectieve maatregel is het gebruik van big data. Big data omvat een immense hoeveelheid gestructureerde en ongestructureerde gegevens, die dagelijks worden gegenereerd door diverse bronnen, zoals klanten, social media, transacties, sensoren en apparaten. Deze data bevat een overvloed aan informatie, die ingezet kan worden om fraudepatronen te detecteren, afwijkingen te identificeren en risico’s te evalueren.
Welke voordelen biedt big data dan precies bij het voorkomen van platformfraude? De belangrijkste drie:
- Holistisch inzicht
Een belangrijk voordeel van het gebruik van big data is dat het een compleet overzicht biedt van het gedrag en de activiteiten van klanten en organisaties. Dankzij de analyse van big data kunnen financiële bedrijven meer inzicht krijgen in de gedragspatronen van hun klanten. Wanneer deze patronen niet overeenkomen met het normale profiel, wordt dit gesignaleerd en kunnen verdachte transacties of activiteiten worden opgespoord.
- Nauwkeurig en snel
Big data verbetert daarnaast de snelheid en nauwkeurigheid van het opsporen en voorkomen van platformfraude. Met behulp van geavanceerde analytische technieken, zoals machine learning en kunstmatige intelligentie, kan big data in realtime worden verwerkt. Dit creëert automatisch gegenereerde waarschuwingen, waarmee bedrijven proactief actie kunnen ondernemen op een potentieel frauduleuze situatie. Bijvoorbeeld wanneer iemand zijn creditcard altijd in een bepaalde regio gebruikt, maar plotseling een aankoop probeert te doen aan de andere kant van de wereld. Nadat dit in realtime wordt opgemerkt, volgt automatisch een actie en kunnen transacties geblokkeerd worden of een account worden bevroren.
Bovendien kunnen financiële bedrijven met behulp van big data snel reageren op veranderende patronen in frauduleuze activiteiten. Stel dat er een nieuwe vorm van fraude opkomt, bijvoorbeeld via digital wallets, dan kan dit met behulp van big-data-analyse worden geïdentificeerd.
- Wet- en regelgeving
Een ander belangrijk voordeel van big data is dat het de naleving van steeds strengere regelgeving en rapportagevereisten met betrekking tot fraudebestrijding vereenvoudigt. Er zijn bijvoorbeeld regels waarbij bedrijven zich moeten houden aan bepaalde voorschriften met betrekking tot fraudepreventie en rapportage. Big data helpt bedrijven bij het verzamelen en analyseren van data om aan deze eisen te voldoen. Met big data kunnen ze ook gedetailleerde rapportages maken die voldoen aan wettelijke rapportageverplichtingen. Omdat de wetten voortdurend veranderen, helpt big data organisaties om nieuwe regels te volgen en hun systemen aan te passen om eraan te voldoen.
Upgrade voor fraudebestrijding
Het voorkomen van fraude door cybercriminelen is voor financiële bedrijven een complexe uitdaging. Helemaal nu platformfraude ook al een paar jaar een risico vormt. Gelukkig biedt big data een krachtig hulpmiddel om deze manier van fraude de kop in te drukken. Financiële bedrijven zijn hiermee namelijk in staat om dit snel te detecteren, nauwkeurig te voorkomen en de wet- en regelgeving na te leven. Oftewel: bedrijven kunnen dankzij big data doeltreffend reageren op deze vorm van fraude. Bovendien biedt het de flexibiliteit om andere fraudemethode in de toekomst aan te pakken.
Martin van den Ham is team lead finance bij Onguard