Voor voetbalsupporters zijn thuiswedstrijden het hoogtepunt van clubbeleving. Die willen ze niet laten verstoren door gebrekkige parkeervoorzieningen in de nabijheid van het stadion. Bij FC Utrecht dachten ze de oplossing te hebben gevonden in technologie. De proef met een iot-platform bleek een succes, alleen past het concept niet in de it-infrastructuur van parkeerplekbeheerder Q-Park. Toch leverde het experiment ook waardevolle inzichten op waarmee de voetbalclub en it-partner Linkit verder willen innoveren.
‘Wij willen fungeren als een uniek en levend laboratorium, waar innovatieve partijen uit Utrecht en de directe omgeving nieuwe concepten kunnen inzetten voor het verbeteren van de beleving van de voetballiefhebbers’, zegt Sonny van Kranenburg, business & campagne marketeer van FC Utrecht. ‘Daarvoor werken we samen in FC Utrecht Next, een innovatiegroep samengesteld uit marktpartijen met elk hun eigen expertise. Wij bieden een locatie waar om de twee weken zo’n twintigduizend toeschouwers naar toe komen. Daarmee zijn we het grootste sportevenement in de omgeving. Aan wat er op het veld gebeurt, kunnen wij als commerciële afdeling van de club niet zoveel doen. Maar wel aan zaken als de catering en het organiseren van aankomst en vertrek rond het stadion van de supporters, die meestal in groepjes reizen. Wanneer ze dat per auto doen, ervaren ze het als prettig wanneer ze niet lang in de file staan of eindeloos moeten zoeken naar een parkeerplek.’
Van de innovatiegroep maakt ook het Utrechtse it-bedrijf Linkit deel uit. Samen met deze partij is FC Utrecht in gesprek gegaan met de gemeente en de provincie. Die stonden niet onwelwillend tegenover een experiment voor een actuele informatievoorziening over de aanrijroutes naar het stadion en de beschikbaarheid van parkeerplekken direct bij het stadion of in de buurt.
Stressvol
Dick van Straaten is lead cloud and iot bij Linkit. Als voetbalsupporter en seizoenkaarthouder (Ajax) weet hij hoe stressvol het kan zijn om met een groep naar het stadion te komen. Gelijktijdig met andere bezoekers op zoek naar de schaarse parkeerplekken in de buurt van het stadion. En dan blijkt de afstand tussen parkeerplek en stadion zo groot, dat hij de aftrap op het veld dreigt te missen. Die onzekerheid drukt de pret. De iot-specialisten van Linkit verzonnen een oplossing die ze aanduiden als Smart Parking. Die baseerden ze op een door henzelf ontwikkeld cloudplatform met de naam Hive, waarop zich allerlei slimme iot-apparaten laten aansluiten. In dit geval dus ook parkeersensoren, gemonteerd (geplakt) midden in een parkeervak. De sensoren staan via het iot-netwerk in verbinding met de Hive-cloud (Azure) en bieden realtime-informatie over de beschikbaarheid van de parkeerplek. Een website met een digital twin visualiseert het parkeerterrein met daarop aangegeven de actuele status van de parkeerplekken. Tijdens een haalbaarheidstoets kon de voetbalsupporter op de site zien welke plekken vrij waren en er één reserveren. Op de digital twin staat het vak met de kleur geel aangegeven. Zodra een auto boven de sensor is geparkeerd, kleurt het vak naar rood. Na het wegrijden, is het dan groen gekleurde vak vrij voor een andere bezoeker. Het systeem is te vergelijken met de stoelreservering in een vliegtuig of in een bioscoop.
Geen doorgang
De test slaagt, maar het project vond ondanks de interesse van gemeente, provincie en Rijkswaterstaat geen doorgang. Zo bestonden er plannen om Smart Parking te voeden met gemeentelijke data en data van de matrixborden van Rijkswaterstaat. De stadionbezoekers konden daarmee gewezen worden op de dichtstbijzijnde parkeerplekken, de snelste route daarnaartoe of een verwijzing naar het transferium met busvervoer naar het stadion. Helaas, de ambitieuze plannen gingen onder in de la. Alle gemeentelijke parkeerplaatsen, ook die rond het stadion zijn in beheer van Q-Park. Hoewel het bedrijf het plakken van sensoren ten behoeve van de proef toestond, kon het verder niet ingaan op het vervolg omdat zij voor hun technologie een andere richting zijn ingeslagen. Overgang naar of integratie met het Hive-platform bleek niet mogelijk. Jammer, zo vinden alle betrokkenen, maar ze beschouwen het experiment zeker niet als tijdverspilling. Van Straaten: ‘Met de ervaring hebben we Hive functioneel verrijkt. Onze iot-specialisten hebben leren omgaan met het .Net-nanoFramework, een opensourcehulpmiddel waarmee ze als .Net- of C#-ontwikkelaars met de voor hen bekende gereedschappen ‘embedded’ software ontwikkelen voor de microcontrollers in iot-apparaten. Daarmee ontwikkelen we voor diverse industriële omgevingen testtoepassingen. Wij instrueren onze klanten in het gebruik van het Hive-platform zodat ze niet in een lock-in-situatie terechtkomen. Ze kunnen eventueel stoppen met een project en zelfstandig later de draad weer oppakken’.
Signaalstroom
Linkit heeft het Hive-platform voorzien van faciliteiten voor het structureren van de iot-signaalstroom naar een gestructureerde vorm met metadata. Daarmee laten de sensordata zich vastleggen, analyseren en bruikbaar maken voor ai-gebaseerde interpretaties en voorspelingen. Realtime-data krijgt waarde door enerzijds de hoeveelheid, maar anderzijds ook door de context, waarin ze zijn geplaatst. Juist die inzichten in de grote hoeveelheid data maakt dat FC Utrecht hoewel het parkeerproject in de proeftijd is blijven steken, de samenwerking met Linkit graag continueert. De voetbalclub denkt de opgedane it-ervaring te kunnen gebruiken in andere projecten van FC Utrecht Next, zoals op het gebied van beveiliging en preventie, bijvoorbeeld bij ongewenst supportersgedrag, zoals spreekoren met kwetsende teksten. Cameratechnologie biedt op dat vlak in samenhang met iot-software veel mogelijkheden. Van Kranenburg wijst op it-experimenten bij andere stadions, waaronder die met automatische gezichtsherkenning in het Goffert-stadion in Nijmegen. Uiteraard moeten de initiatieven wel passen in de AVG-regelgeving.
Doch de vernieuwende intenties vormen voor de club de drijfveer om zich open te blijven stellen voor partijen in Utrecht en omgeving met de ambitie om concepten uit te proberen op een grote hoeveelheid individuele voetballiefhebbers met een gemeenschappelijke interesse voor een de club en de clubcultuur. Zo wordt er gedacht aan plaatsing van geavanceerde elektronica op de bierpompen om de kwaliteit van het bier te bewaken. Ook elektronische bestelling en aflevering van versnaperingen op de tribuneplaatsen is in overweging.
Linkit
Gevestigd in het Utrechtse De Meern en 25 jaar geleden gestart vanuit een woonkamer met detachering van it-specialisten aan KLM en Robeco, is Linkit uitgegroeid tot een internationale uitvoerder van it-projecten met 1.700 professionals in Nederland, Duitsland en Zuid-Afrika. Het bedrijf is een belangrijke partner van Microsoft, maar schroomt niet opensourcetechnologie in te zetten bij de diverse, op innovatie gerichte projecten.