De snelle opkomst van artificiële intelligentie (ai) noopt SAP tot een versnelde transformatie. Europa’s grootste leverancier van zakelijke software investeert twee miljard euro extra in ai. Tegelijk verandert de samenstelling van het personeelsbestand. Nadat SAP vorig jaar al drieduizend banen schrapte, gaan ditmaal wereldwijd achtduizend arbeidsplaatsen verdwijnen.
SAP probeert gedwongen ontslagen te voorkomen door natuurlijk verloop en om- en bijscholing. Een deel van het overtollige personeel kan naar verwachting een andere, meer technische functie bekleden. Per saldo blijft het aantal banen echter constant want investeringen met name in zakelijke toepassingen van ai brengen nieuwe functies met zich mee.
Niet onbelangrijk motief voor de reorganisatie is dat het verhaal dat ai de efficiëntie bevordert, overtuigender overkomt wanneer SAP zelf het voorbeeld stelt. Tijdens de toelichting op de jaarcijfers werd dit argument ook expliciet genoemd. Ai komt niet alleen in alle cloud-software van SAP terecht, maar leidt ook tot hogere interne efficiëntie, is de aanname. En SAP wil dat graag aan zijn klanten demonstreren.
Grote verschuivingen
Al met al gaat de herstructurering SAP vijfhonderd miljoen euro extra besparen. Naar verwachting neemt de productiviteit aanzienlijk toe, doordat werknemers bestaande taken sneller kunnen uitvoeren en meer tijd over hebben voor interessant werk. SAP ontkent ten stelligste dat de reorganisatie een correctie is op een te grote werving tijdens de pandemie.
Volgens SAP-topman Christian Klein zie je bij concurrenten hetzelfde gebeuren. Ai leidt tot grote verschuivingen. Net als andere techbedrijven trekt SAP veel data-wetenschappers, wiskundigen en andere hoogopgeleide academici aan. Daarentegen verdwijnen functies bij marketing en sales alsmede ondersteunende diensten.
Kaasschaaf
In Nederland telt SAP zo’n 650 medewerkers. Als een kleine 10 procent van de banen vervalt, betekent dit dat ongeveer 65 mensen een andere baan binnen SAP of daarbuiten moeten zoeken. Per land zal een soort kaasschaafmethode worden toegepast, zo liet SAP tijdens de toelichting doorschemeren. Landenorganisaties met veel ontwikkelwerk worden relatief minder getroffen. Wereldwijd telde SAP eind vorig jaar 107.600 voltijdbanen. Dat aantal zal dit jaar gelijk blijven door meer investeringen in strategische groeigebieden waarbij ai vooraan staat. Vooral in India werft SAP volop ai-experts.
SAP gaat steeds meer ai toepassen in de context van zijn bedrijfsapplicaties. Klanten krijgen daarbij ruime ondersteuning om SAP-data te gebruiken voor ai. Het Duitse bedrijf gaat geen eigen grote taalmodellen (llm’s) met tientallen miljarden parameters bouwen, maar wel ‘foundational models’ die meer algemene doelen kennen en minder data-intensief zijn. De premium-versies van de erp-software slaan volgens ceo Klein goed aan. 60 procent van de nieuwe klanten kiest voor software waarin ai meteen al is ingebouwd. Aardig wat klanten kiezen ook voor ai-functies die je naar gebruik met tokens kan betalen.
SAP denkt met bestaande partnerschappen en kleinere acquisities die complementair zijn aan zijn productengamma en technologie, goed opgewassen te zijn tegen de concurrentie op ai-gebied. Klein verwees ook naar de aankoop van Signavio in maart 2021; een goede zet. Bovendien investeerde SAP in de startup Aleph Alpha uit Heidelberg, die als Europees alternatief voor ChatGPT geldt. Afgelopen najaar lanceerde SAP zijn eigen ai-assistent Joule. En kort daarna kondigde SAP tijdens de TechEd-conferentie in Bangalore (India) allerlei ai-tools aan waarmee ontwikkelaars van bedrijven sneller applicaties en extensies kunnen bouwen.
Cloudgroei
Het nieuws van de reorganisatie overschaduwde de overigens prima financiële resultaten over het boekjaar 2023. De totale jaaromzet steeg met 9 procent (bij constante valuta) tot 31,2 miljard euro. De cloudomzet steeg met 23 procent (tot 13,7 miljard euro) bij constante valuta. De brutowinst hieruit nam met 27 procent toe. Voor dit jaar wordt een versnelling van de groei van de cloudomzet voorzien. Ai stuwt de cloud-omzet. SAP gaat steeds meer ai toepassen in de context van zijn bedrijfsapplicaties. Klanten krijgen daarbij ruime ondersteuning om SAP-data te gebruiken voor ai.
Het Duitse bedrijf gaat geen eigen grote taalmodellen (LLM’s) met tientallen miljarden parameters bouwen, maar wel ‘foundational models’ die meer algemene doelen kennen en minder data-intensief zijn. Er komen ook premium-versies van ERP-software. Verder kondigde SAP afgelopen najaar tijdens de TechEd-conferentie in Bangalore (india) allerlei ai-tools aan waarmee ontwikkelaars van bedrijven sneller applicaties en extensies kunnen bouwen.
AI zorgt voor versnelling en efficiency bij ontwikkeling en ontwerp maar de banen verdwijnen bij sales, marketing en ondersteunende functies.
Dat verband begrijp ik niet helemaal . . .
Of vervangt AI vooral de schrijvers van sales en marketing teksten?