De Sint Maartenskliniek stopt met de implementatie van het Nexus Elektronisch Patiëntendossier. Het bestuur van de kliniek, gericht op houding en beweging, constateert dat het Nexus niet lukt om de implementatie tijdig en verantwoord te realiseren. De Sint Maartenskliniek kondigde april vorig jaar nog hoopvol aan in Nexus de vervanger te hebben gevonden voor het starre Chipsoft-epd.
In april 2023 sloot de Sint Maartenskliniek een overeenkomst gesloten met Nexus Nederland en het Duitse moederbedrijf Nexus AG voor de levering van een elektronisch patiëntendossier EPD. De toenmalige voorzitter van de raad van bestuur van de Nijmeegse instelling, Mark Van Houdenhoven, zei bewust gekozen te hebben ‘voor een oplossing die zowel standaardisatie vraagt, maar ook ruimte biedt voor data-uitwisseling en integratie met andere systemen voor de behandeling en begeleiding van onze patiënten.’
De overeengekomen termijn voor implementatie lag op 1 juli 2024. De Sint Maartenskliniek constateert na negen maanden echter dat ‘ondanks veelvuldige verzoeken en overleg op diverse niveaus er onvoldoende voortgang geboekt werd in het project en fundamentele vragen onbeantwoord bleven. Recent heeft Nexus op ons aandringen nieuwe plannen opgeleverd om alsnog tot invoering van het epd te komen. De Raad van Bestuur van de kliniek heeft geconcludeerd dat invoering van het epd gelet op de genoemde randvoorwaarden ook met de meest recente plannen niet haalbaar is. De Sint Maartenskliniek is daarom genoodzaakt de implementatie van het NEXUS epd per direct te stoppen.’
De komende tijd blijft de Sint Maartenskliniek werken met het huidige epd van Chipsoft. De raad van bestuur beraadt zich nog over een eventueel nieuw vervangingstraject. Oud-voorzitter Van Houdenhoven beklaagde zich in het verleden regelmatig over de geslotenheid van het systeem en de starre houding van leverancier Chipsoft.