IT Trendsonderzoek 2024 van Supply Value: trend 6 business intelligence
Zowel binnen een organisatie als buiten de organisatie vinden vele gebeurtenissen plaats die invloed uitoefenen op de organisatie. Business intelligence (bi) verzamelt data rondom deze gebeurtenissen en activiteiten die invloed hebben op de organisatie met als doel het combineren van deze gegevens voor waardevolle inzichten waarmee het bereiken van de bedrijfsdoelstellingen wordt ondersteund. Het bezorgt bi een zesde plek in het IT Trendsonderzoek 2024 van Supply Value.
Met de succesvolle inzet van bi kunnen organisaties een duurzaam strategisch voordeel behalen. Bi kan een waardevolle competentie zijn van een organisatie wanneer zij door het combineren deze data genoeg kennis en inzichten kan verzamelen door eerder in te spelen op wat er in de interne en externe bedrijfsomgeving gebeurt in vergelijking tot concurrerende organisaties.
Datastromen analyseren
Uit het IT Trendsonderzoek 2024 blijkt dat maar liefst 70 procent van de respondenten een hoge prioriteit aan bi geeft in hun huidige businessmodel. Door middel van business intelligence kan een organisatie data uit verschillende stromen analyseren om tot nieuwe inzichten en mogelijkheden te komen, maar ook om problemen op te lossen en risico’s te signaleren.
Sinds de ontwikkeling van het vakgebied business intelligence zijn organisaties bezig met het verzamelen van data binnen de interne en externe omgeving van de organisatie. Door het toevoegen van nieuwe soorten data, ontwikkelt bi zich steeds verder. Voorbeelden van datastromen die op dit moment veel gebruikt worden voor bi-analyses zijn volgens hem verkoopcijfers, klantendemografie/klantensegmentatie, cijfers van competitie, (seizoen)trends, voorraden en voorraadstromen, financiële transacties en/of cashflow en eigenlijk alles wat een kpi kan zijn. Met behulp van bi-tools kan de data uit deze stromen geanalyseerd worden. In deze tools kan een organisatie verschillende modellen, bijvoorbeeld op statistische basis, bouwen die inzichten geven uit de verschillende datastromen. Gebruikers van deze tools kunnen vervolgens de resultaten uit deze modellen interpreteren en hieruit conclusies trekken en bijsturen in de stroom waar nodig.
Datagedreven besluitvorming
Ondanks dat business intelligence al een aantal jaren relevant is, blijft het een belangrijke trend. Het betekent dat bi nog steeds één van de meest relevante opties is voor het analyseren en begrijpen van data bij organisaties en deze te vertalen naar oplossingen. Verder is het ook opmerkelijk dat business intelligence verweven is met andere belangrijke it-trends. De data die bijvoorbeeld tot inzichten leidt is concurrentiegevoelig, waardoor datasecurity en security awareness van belang zijn. Daarnaast vormt business intelligence één van de meest gebruikte methoden om datagedreven besluitvorming toe te passen (zie trend 7).
Business intelligence is de basis voor datagedreven besluitvorming. Het helpt met het kritisch onderbouwen van strategische beslissingen door decisionmakers. Hoe krachtiger de bi-tools worden, hoe accurater, sneller, consistenter en betrouwbaarder de uitkomsten zijn. Artificial intelligence kan zulke grote datasets aan dat we door de toepassing hiervan in bi-tools zoveel nieuwe patronen in interne en externe data herkennen waardoor organisaties met de juiste inzet hiervan competitieve voordelen kunnen halen via marktinzichten die concurrenten niet bezitten. Sinds de opkomst van ai en machine learning is het ook mogelijk dat de modellen in bi-tools zelflerend worden en zich kunnen verbeteren.
Nieuwe standaardfuncties
Tenslotte ontwikkelt business intelligence zich doordat de tools steeds meer toegankelijk worden en samenwerking toestaan. Door data op te slaan in de cloud kunnen meerdere personen bij dezelfde gegevens en onafhankelijk van elkaar werken. Door dit soort nieuwe standaardfuncties in gevestigde bi-tools kunnen meerdere businessanalisten hun eigen combinaties van data maken, eigen visualisaties produceren en interpretaties van uitkomsten door story-telling maken.
Bi blijft zich ontwikkelen. Er komen steeds meer tools beschikbaar en de bestaande tools bieden meer opties en kansen voor gebruik. Om optimaal gebruik te maken van business intelligence is het belangrijk om de juiste tool voor de organisatie te vinden. Dit kan van een aantal factoren afhangen. Een voorbeeld hiervan is om te analyseren welk type data een organisatie in huis heeft om te analyseren met een bi-tool. De mate van gestructureerdheid van de data is hierbij een bepalende factor. Daarnaast is het relevant om business intelligence toe te passen op een manier die complementair is aan het huidige it-landschap van een organisatie.
Nieuwe inzichten
Verder is het voor het toepassen van business intelligence van belang om te kijken naar de doelen. Bi kan door middel van datagedreven besluitvorming beslissingen onderbouwen richting medewerkers en tot nieuwe inzichten leiden. Logischerwijs is het gebruik van business intelligence minder geschikt voor simpele vraagstukken waarbij een simpele visualisering van data voldoet.
Tenslotte is het belangrijk om de impact van de dynamische technologische omgeving op bi te monitoren. Business intelligence is stevig verweven met andere technologische ontwikkelingen, die tevens in het IT Trendsonderzoek 2024 beschreven worden. Voorbeelden hiervan zijn dat de cloud en ai al geïntegreerd worden in sommige bi-tools. Het is daarom van belang dat organisaties die hun bi-capaciteit willen ontwikkelen de roadmaps van verschillende tools monitoren en een configuratie van toepassingen kiezen die het best past bij de doelen voor het gebruik van business intelligence.
Ga naar de complete top 10 trends uit het IT Trendsonderzoek 2024 van Supply Value.
Deze bijdrage is ook in sterk verkorte vorm terug te vinden in jaargids Computable 100, magazine #1 2024