Programmeurs hebben onvoldoende kennis van webtoegankelijkheid. In hun ontwerpen van websites en webtoepassingen houden ze bovendien te weinig rekening met mensen met een beperking. Webtoegankelijkheid moet daarom in de verplichte lesstof van die ict-opleidingen worden opgenomen, zeker nu Europese wetgeving per juni 2025 toegankelijkheid voor alle websites verplicht stelt.
Die oproep komt van Dutch Digital Agencies (DDA) een groep met 150 leden die sinds 2002 verschillende Nederlandse digitale bureaus vertegenwoordigt. Volgens hen ontbreekt het nog steeds aan bewustzijn en kennis over toegankelijkheid, zelfs onder jonge afgestudeerde programmeurs en designers.
‘Webtoegankelijkheid is geen bijzaak, maar een fundamenteel principe dat de digitale revolutie moet leiden. In Nederland zijn er twee miljoen mensen met een beperking voor wie het navigeren door onlin-iinformatie en diensten vaak een uitdaging vormt. Of het nu gaat om blinden, slechtzienden, personen met een zintuiglijke of motorische beperking, laaggeletterden, dyslectici of kleurenblinden, het is essentieel dat zij net zo goed gebruik kunnen maken van apps en websites als anderen’, stelt de brancheorganisatie.
European Accessibility Act
Overheidsinstanties zijn al verplicht om digitale toegankelijkheidsmaatregelen te treffen. De European Accessibility Act (EAA) van 2019 legt commerciële organisaties de verplichting op om in juni 2025 uitgebreide toegankelijkheidsmaatregelen te implementeren. Zo moeten producten en diensten, waaronder smartphones, tablets, geldautomaten en e-books, toegankelijk zijn voor mensen met een handicap. ‘Niet alleen vergroot webtoegankelijkheid de vindbaarheid en bruikbaarheid van websites voor alle gebruikers, maar het leidt ook tot meer verkeer en omzet’, schrijft de organisatie over de wetgeving die ten goede moet komen aan meer dan tachtig miljoen mensen met beperkingen in de Europese Unie.
HTML
Studenten die nu van de opleidingen afkomen hebben nauwelijks basiskennis van het onderwerp, zegt Taeke Reijenga, ceo van het Rotterdamse WordPress-bureau Level Level dat zich specialiseert in webtoegankelijkheid. ‘Het curriculum richt zich vaak snel op geavanceerdere programmeertalen, zonder een grondige focus op de essentie van toegankelijkheid. Zo komen steeds meer studenten op de markt die de kennis van basis-html missen. Die heb je wel nodig om webtoegankelijkheid bij de bron vorm te geven’, zegt hij.
Namens de digitale bureaus roept Reijenga onderwijsinstellingen, de overheid en andere bureaus op om het debat aan te gaan en gezamenlijk een nieuw, toekomstbestendig curriculum te ontwikkelen dat meer samenhangend aandacht besteedt aan digitale toegankelijkheid. Nu is die kennis namelijk nog te veel gefragmenteerd of alleen verankerd in workshops. Maar toegankelijk programmeren moet de standaard worden bepleit de organisatie. Dat moet gaan door praktische stappen, zoals experiential learning, gastcolleges, en het ontwikkelen van een toolbox voor docenten. Het doel is om digitale toegankelijkheid op te nemen in de landelijke eindtermen van relevante opleidingen’, schrijven ze.
Ook is er nog een flink gat tussen theorie en prakrijk. Hoewel veel sites hun omgeving toegankelijk noemen, blijkt uit onderzoek van Level Level dat het bij de helft van de vijftien grootste webwinkels in Nederland voor bezoekers met een beperking niet mogelijk is om een bestelling te plaatsen. Bovendien hebben organisaties als gemeentes, woningcorporaties en scholen hun zaken vaak niet op orde, terwijl dat publieke diensten zijn. ‘Dat is zorgelijk’, stellen de digitale bureaus die zijn aangesloten bij de belangenvereniging.