Onderzoek Computable 100: Strijd barst los onder eindgebruikers
De spanning stijgt in het imago-onderzoek van Computable onder niet-ict-organisaties. Bol.com is al jaren ongenaakbaar en ook dit jaar prijkt de naam weer bovenaan de lijst. Maar waar het vorig jaar nog ruim 35 procent voorsprong had op de nummer 2 ABN Amro, daar is dat in 2023 nog 13,5 procent. Maar ere wie ere toekomen, Bol.com is wel weer de winnaar.
Drie maal is scheepsrecht, en dat zelfs twee keer. Het geldt in ieder geval voor Bol.com. Het is het zesde jaar dat we een imago-onderzoek onder eindgebruikers doen en het is het zesde jaar op rij dat Bol.com de eerste plaats inneemt. De afgelopen vier jaar was telkens de voorsprong op de nummer 2 meer dan dertig procent; alleen in 2018 wist ING het gat tot ruim 25 procent te brengen.
Strijd is los
Dit jaar is dat anders. ABN Amro komt gevaarlijk dichtbij en zelfs de gehele top 10, op Philips na, weet op Bol.com in te lopen ten opzichte van 2022. Wordt 2024 dan het jaar dat de nummer 1-positie van Bol.com serieus bedreigd gaat worden? Zo ver zijn we nog niet, maar één ding is zeker: de populariteitsstrijd onder eindgebruikers is helemaal los!
Top 10 Niet-ICT Computable 100
Positie | 2022 | Organisatie | Score | Geïndexeerd |
---|---|---|---|---|
1 | 1 | Bol.com | 874 | 100% |
2 | 2 | ABN Amro | 756 | 86,50% |
3 | 3 | Albert Heijn | 513 | 58,70% |
4 | 7 | AIVD | 485 | 55,49% |
5 | 4 | TU Delft | 469 | 53,66% |
6 | 6 | ING | 446 | 51,03% |
7 | 10 | Achmea | 423 | 48,40% |
8 | 14 | Belastingdienst | 400 | 45,77% |
9 | 5 | Philips | 394 | 45,08% |
10 | 11 | Defensie | 391 | 44,74% |
En in die strijd staan een aantal zaken centraal. Om te beginnen is dat de strijd om de ict’er. Zo zijn eindgebruikers steeds nadrukkelijker bezig om zich te profileren als ict-werkgever. Daarbij ligt er een focus op het behoud van talent, dus kennisontwikkeling onder het eigen personeel staat hoog op de agenda. Met die kennis kunnen deze organisaties innovatieve oplossingen ontwikkelen, oplossingen die deze eindgebruikers wendbaarder moeten maken. In het creëren van deze oplossingen nemen deze eindgebruikers een actievere rol in, waardoor opdrachtgeverschap de basis vormt van veel vernieuwing.
Mooie sprongen voorwaarts
En dat zijn precies de vier aspecten waarop niet-ict-organisaties onderzocht worden in het imago-onderzoek van Computable, dat Enigma Research in opdracht heeft uitgevoerd. Hoe kijkt de markt naar eindgebruikers als opdrachtgever, op het vlak van innovatie, als potentiële werkgever en hoe beoordelen zij het kennisniveau van de medewerkers? Als we beginnen met de eerste, dan valt één aspect direct op. De nummer 1 van vorig jaar, Bol.com, doet een flinke stap terug en is ‘slechts’ terug te vinden op de vierde positie. ABN Amro is de populairste opdrachtgever, gevolgd door Belastingdienst en Defensie. Ook Achmea, NS, Rabobank en Rijkswaterstaat laten mooie sprongen voorwaarts in de top 10 zien.
Als we kijken welke eindgebruiker het innovatiefst is, dan wordt de pikorde enigszins hersteld. Hier prijkt Bol.com bovenaan de lijst met een voorsprong van meer dan veertig procent op de nummer 2 Albert Heijn. (Vorig jaar stond Albert Heijn nog onder Ahold Delhaize in de lijst, maar dit is op eigen verzoek aangepast.) Ten opzichte van 2022 heeft stuivertje gewisseld met TU Delft, dat nu op plek 3 terug te vinden is. Andere opvallende stijgers zijn AIVD en Shell.
Vuurwerk in top 10
Goed, dan door naar de lijst met populairste werkgevers. Hier dezelfde top 2 als vorig jaar: Bol.com met in het kielzog ABN Amro. Het vuurwerk in de top 10 komt hier achteraan, want er zijn maar liefst zes partijen die mooie sprongen voorwaarts laten zien. De grootste sprong landt gelijk op nummer 3, en dit is Defensie. Vorig jaar nog plek 12, dus dit jaar negen plekken winst als werkgever. Hier achteraan volgen AIVD en Achmea met twee plekken winst, op 6 de Politie met vier plekken winst ten opzichte van 2022. De Belastingdienst op 8 wint zelf vijf plekken en KLM sluit de top 10 af met acht plekken winst. Al deze stijgingen gaan ten koste van ING en met name Albert Heijn.
Tot slot zien we ook nog een andere nummer 1, want het kennisniveau van de medewerkers van de TU Delft wordt het hoogst ingeschat. Dit was vorig jaar ook al zo. Hier rukt ABN Amro drie plekken op naar de tweede positie en Bol.com daalt een plekje naar 3. Met name Shell en Achmea laten grote sprongen voorwaarts de top 10 zien.
Top 10 grootste stijgers t.o.v. 2022
Positie | Organisatie | Aantal plaatsen |
---|---|---|
1 | De Volksbank | 54 |
2 | Ministerie van EZK | 39 |
3 | Ministerie van I&W | 33 |
4 | Ministerie van BZK | 32 |
5 | UWV | 26 |
6 | Heijmans | 20 |
7 | Interpolis | 19 |
VU Amsterdam | 19 | |
9 | EY | 18 |
Nationale-Nederlanden | 18 |
Overige lijstjes
Het onderzoek onder niet-ict-organisaties wordt dus over vier assen gedaan. Echter vertegenwoordigen al die eindgebruikers ook allemaal een markt, branche of sector. Daarom krijgen alle 158 deelnemende organisaties ook labels mee zodat zij te rangschikken zijn naar markt. Dit levert in totaal twintig sectorlijstjes op. Hieronder winnaars als Achmea, AIVD, ANWB, Defensie, Deloitte, Eneco, FloraHolland, GGD, Heijmans, Philips en Shell.
Net als bij het onderzoek onder ict-bedrijven wordt ook in dit deel van het imago-onderzoek de deelnemers gevraagd waar zij de afgelopen tijd mee bezig waren en waar zij zich de komende tijd op gaan richten. Dit levert allerlei verschillende ict-onderwerpen op, op basis waarvan wij de respondenten gevraagd hebben wie in desbetreffende topic het populairst is. Dit levert in totaal negentien topiclijstjes op. Hier zijn naast Bol.com en ABN Amro ook winnaars terug te vinden als Achmea, AIVD, Albert Heijn, Defensie, EY, Schiphol, Shell en SSC-ICT.
Verantwoording imago-onderzoek Enigma Research
Enigma Research heeft gebruik gemaakt van een online kwantitatief marktonderzoek. De resultaten zijn verwerkt met behulp van het (mobiele) onderzoekssysteem van Enigma Research. In totaal 722 personen deden aan dit onderzoek mee. In het onderzoek werd specifiek gevraagd naar het imago als opdrachtgever, als werkgever, op het gebied van innovatie, op basis van het kennisniveau van de medewerkers en negentien ict-deelgebieden. Ook zijn de deelnemers naar sector verdeeld.
De berekening vond plaats door de deeltotalen op te tellen en te indexeren ten opzichte van de nummer één. Mocht er ergens een gelijke stand optreden, dan werd in de hoofdlijst de onderlinge verhouding bepaald op basis van het totaal aantal gegeven beoordelingen (waarbij minder beoordelingen bij een gelijke score voorgaat). In de deelcategorieën werd bij een gelijke stand de onderlinge verhouding bepaald op basis van meest gegeven hoogste scores.
Aan het imago-onderzoek namen 158 niet-ict-organisaties deel. Om tot deze top 158 te worden toegelaten, was het noodzakelijk om minimaal 150 ict’ers in dienst te hebben in Nederland.
Dit artikel verscheen eerder in jaargids Computable 100, magazine #1 2024