Maar slechts 12% mkb’ers neemt daadwerkelijk datagedreven beslissingen
Sneller, beter, nauwkeuriger is het motto van veel mkb-bedrijven. Het succes daarvan hangt samen met arbeidskrapte, inflatie en andere uitdagingen. Om deze structurele uitdagingen het hoofd te bieden, wordt er steeds meer ingezet op automatisering met het doel repeterende taken zoveel mogelijk te verminderen. Automatisering levert niet alleen tijdwinst op, maar ook inzicht. Zo kunnen klanten efficiënt werken en onderbouwde beslissingen nemen.
De helft van de Nederlandse mkb’ers is overtuigd dat data-analyses leiden tot betere zakelijke beslissingen, blijkt uit de ‘MKB Barometer‘ van Exact. Echter zijn data slechts voor twaalf procent leidend voor het maken van zakelijke beslissingen.
Het vertrouwen om in de toekomst vaker en gerichter beslissingen te nemen op basis van data-analyses groeit. Het is van belang om het gebruik ervan op systematische wijze te integreren binnen je organisatie. Dat vraagt om aandacht voor zowel het draagvlak als de stijgende digitaliseringstrend binnen de organisatie.
Afwachtende houding
In de praktijk blijkt dat er sprake is van een afwachtende houding ten opzichte van besluitvorming op basis van data-analyses. Uit onderzoek blijkt dat met name bouwbedrijven en accountants hun beslissingen baseren op data.
Sector | Volledig data-leidend | Soms data-leidend |
Accountants | 15% | 15% |
Handelsbedrijven | 5% | 13% |
Productiebedrijven | 3% | 21% |
Zakelijke dienstverlening | 8% | 14% |
Bouwbedrijven | 17% | 7% |
Datagedreven
De helft van de mkb’ers gelooft dus dat data-analyse leidt tot betere zakelijke beslissingen. Een kleine meerderheid geeft aan dat data momenteel nog een beperkte rol spelen binnen de organisatie. Het vertrouwen dat data-analyse leidt tot betere zakelijke beslissingen is het grootst bij handelsbedrijven (64 procent) en zakelijke dienstverleners (63 procent). Daarna volgen boekhoudkantoren (56 procent), productie- (54 procent) en bouwbedrijven (53 procent).
De toenemende belangstelling voor datagedreven werken vertaalt zich in een nieuwsgierige mindset naar nieuwe zakelijke softwarepakketten. Iets meer dan veertig procent wil wel meer sturen op data en staat daarom open voor nieuwe softwaretools. Vooral handelsbedrijven (60 procent) hebben hier oren naar, gevolgd door productiebedrijven (55 procent), zakelijke dienstverleners (53 procent), bouwbedrijven (47 procent) en boekhouders (46 procent).
Accuraat
Data kunnen met de nodige analyse relevante inzichten opleveren in de performance van individuele ondernemingen. Met realtime-data heb je als ondernemer een accuraat zicht op je lopend operationeel resultaat en zie je direct welke bedrijfsprocessen het goed doen en welke minder. Deze inzichten helpen om op een doordachte manier bij te sturen, investeringsbeslissingen te nemen of voorspellingen te maken. Als ondernemer kan je zo dus sneller en meer onderbouwde beslissingen nemen. Werken met realtime-data biedt kansen om proactief te ondernemen, om voorsprong te nemen op de concurrentie en je bedrijf te laten groeien.
Datagedreven besluitvorming voor mkb’ers biedt praktische voordelen die de financiële gezondheid, operationele efficiëntie en duurzaamheid van hun organisaties verbeteren. Dit vraagt echter wel om analytische vaardigheden. Op een doelmatige manier datagedreven zijn, kan niet zonder gebruik te maken van moderne technologie. Zo kun je bijvoorbeeld alleen met behulp van Artificial Intelligence kwantiteit omzetten in kwaliteit. Vergeet daarbij ook het belang van ondersteunende tools niet. Allemaal zaken die meespelen om datagedreven werken mogelijk te maken. Het begint écht met een grondige strategie en wanneer de juiste fundamenten zijn gelegd, kun je als team met vertrouwen nieuwe hoogten verkennen.
Joep Hoeks is chief product officer bij Exact Software