BLOG – Voor de klant moet het altijd beter, sneller en goedkoper. ‘Beter’ is een ongrijpbare, deels subjectieve maatstaf. Aan ‘sneller’ en ‘goedkoper’ zit – zeker voor digitale bureaus en hun saas-leveranciers – duidelijk een infrastructuurcomponent. Zo zijn (kosten)efficiency en hogere snelheden direct afhankelijk van de gebruikte hardware, die in een cloud-native én in een traditionele omgeving zo efficiënt, snel en tegenwoordig ook duurzaam mogelijk moet zijn.
Het is van vitaal belang dat digitale bureaus infrastructuurinvesteringen in balans brengen met de prestaties ervan om online-campagnes af te leveren die de verwachtingen van de klant bereiken en overtreffen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, vooral in het licht van aanzienlijke budgetbeperkingen. Kostenbeheersing is daarom een uitdaging voor veel digitale bureaus, waarbij de afhankelijkheid van externe it-dienstverleners voor hun applicaties en dataverwerking niet meewerkt.
Wanneer marketeers en adverteerders naar hun hostingstrategie en serviceverlening kijken, moeten ze zich de volgende vraag stellen: hoe kan ik geld besparen op mijn infrastructuur zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties? Waarbij ze in het achterhoofd moeten houden dat technologie die niet goed gedimensioneerd en geoptimaliseerd is voor specifieke industriebehoeften desastreus kan zijn, met gederfde inkomsten, ontevredenheid bij klanten en overspannen it-teams als gevolg.
Uiteindelijk moeten deze vragen worden beantwoord door de saas-leveranciers in het marketing- en reclamesegment, die hun diensten op maand- of projectbasis aanbieden aan reclame- en marketingbedrijven over de hele wereld. Voor deze saas-partijen, die hun applicaties al veelal op bare metal ontwikkelen, is er naast de traditionele Intel- of AMD-servers, een new kid on the block: ARM-servers.
Telefoonmarkt
In deze tijd van digitale transformatie is er veelzijdigheid nodig, kijkend naar prestaties, dichtheid en duurzaamheid van de it-infrastructuur. Daar komt eerdergenoemde new kid in beeld. Terwijl de ARM-chips in de mobiele telefoonmarkt al snel een doorslaand succes waren, liet de doorbraak in datacenters erg lang op zich wachten. Niet omdat dit type server er niet was (Dell lanceerde in 2012 de Copper-servers en HP volgde in 2014 met een Proliant-model) maar omdat de Intel- en AMD-servers simpelweg nog niet voor de computing-behoeften voldeden en veel applicaties ARM nog niet ondersteunden. Mede hierdoor bleef het een niche-product, tot nu.
Nu applicatieontwikkeling verschuift naar cloud-native, ai steeds meer toepassingen vindt, en de hoeveelheid te verwerken data onder invloed van de voortschrijdende digitalisering toeneemt, is het speelveld veranderd. Om dat kosten-efficiënt te kunnen realiseren, kom je al snel bij ARM uit. Ook de Arm Instruction Set Architecture (ISA) vormt hierbij een belangrijke factor. Deze RISC-gebaseerde architectuur biedt programmeurs meer vrijheid om de chipsets te programmeren en bijvoorbeeld energiezuinigheid te balanceren tegen snelheid.
Het lijkt er kortom op dat de voormalige new kid zich eindelijk een volwaardige plek gaat toe-eigenen en een aantal sterke troefkaarten uit zijn mouw laat glijden om organisaties in de ad- en mar-tech te ondersteunen in hun verdere ontwikkeling. De (nabije) toekomst zal het uitwijzen.
Mathijs Heikamp is director product management bij Leaseweb