Event | CES 2024
Geavanceerde software maakt het mogelijk steeds meer varianten van automodellen te maken waardoor deze voertuigen bijna maatwerk worden. Op de elektronicabeurs CES in Las Vegas blijkt hoe vergevorderd de digitalisering in de auto-industrie is. Vooral Kia en Hyundai zetten hun kaarten op modulaire, software-gedefinieerde auto’s. Ook in onder meer Roemenië en India spelen autofabrikanten hierop in.
Randstad Digital
Voor Randstad Digital is dat een reden zich nog intensiever te richten op het uitzenden van softwarespecialisten voor de auto-industrie. De dienstverlener kondigt vandaag een grote uitbreiding aan van haar automotive-praktijk om software-gedefinieerde voertuigtechnologie in de auto-industrie verder mogelijk te maken. Ze richt daartoe in haar vestigingen in Roemenië en India expertisecentra op. Plan is de komende twee jaar maar liefst tweeduizend mensen op te leiden en bij te scholen op dit gebied. Volgens Venu Lambu, ceo van Randstad Digital, neemt de behoefte aan digitaal talent in de auto-industrie drastisch toe.
Randstad Digital zal fungeren als mondiale talentpartner voor Valeo, een grote toeleverancier van mobiliteitstechnologie en elektrificatie. Deze samenwerking start begin dit jaar in belangrijke markten, waaronder ook Frankrijk, met plannen om uit te breiden en autofabrikanten over de hele wereld te bereiken.
Bridgestone en Webfleet
Verder introduceren Bridgestone en Webfleet een one-stop shop voor diensten voor de elektrificatie van wagenparken. Binnen het EV Services Platform werken oplossingen van verschillende mobiliteits- en energieleveranciers samen als één geïntegreerd systeem. Bedrijven krijgen zodoende eenvoudig en tegen lagere kosten toegang tot een breed scala aan diensten, stelt Taco Olthoff, EV-programdirector bij Bridgestone Mobility Solutions.
Kia
Kia presenteert in Las Vegas haar Platform Beyond Vehicle (PBV); op maat gemaakte voertuigen en oplossingen die de veelzijdigheid vergroten en bijna onbeperkte mogelijkheden bieden. Ruimte en mobiliteit kunnen zich aanpassen aan de behoeften door uitzonderlijke flexibiliteit te bieden via radicale modulariteit. Dit betekent meer modellen, geavanceerde software en op maat gemaakte diensten.
Hyundai
Hyundai presenteert zijn visie voor een door waterstof aangedreven, software-gestuurde transformatie die verder gaat dan mobiliteitstoepassingen. De Koreaanse autofabrikant kwam met een blauwdruk voor een waterstofenergie-ecosysteem en een visie op software en kunstmatige intelligentie (ai). Op CES kondigde het bedrijf zijn ‘Software-Defined Everything’ (SDx)-strategie aan, die tot doel heeft alle bewegende apparaten, vloten en ecosystemen te transformeren in waardevolle activa door middel van geavanceerde software en ai. De CES telt dit jaar meer dan 250 exposanten uit de auto-industrie en zijn toeleveranciers.
Mercedes en BMW
Mercedes toont de MBUX Virtual Assistant. Deze tilt de stemassistent ‘Hey Mercedes’ naar een geheel nieuwe visuele dimensie met hoge resolutie graphics van Unity. De virtuele ‘bijrijder’ draait op het in eigen huis ontwikkelde Mercedes-Benz besturingssysteem MB.OS en is de hoofdmoot van verschillende digitale innovaties die op de beurs worden gepresenteerd. BMW legt ditmaal de nadruk op duurzaamheid.
Volkswagen
Volkswagen integreert de stemassistent Ida in de nieuwste generatie infotainment, die onder meer ook toegang krijgt tot ChatGPT. De Golf-, Tiguan-, Passat-modellen en de elektrische auto’s ID.3 tot ID.7 krijgen straks Ida aan boord. Automobilisten kunnen dan in natuurlijke taal met het voertuig communiceren. De wizard wordt aangeroepen met het commando ‘Hallo Ida’. Als alternatief kan de assistent worden geactiveerd via een knop op het stuur.
Tesla en Samsung
Samsung kondigt een samenwerking met Tesla aan. Klanten van de autofabrikant kunnen de energiestatus van hun huis voortaan niet alleen via de Tesla-app, maar ook via SmartThings Energy en Samsung-apparaten beheren. Ze kunnen ook op Samsung-tv’s en mobiele telefoons informatie zien over energieproductie, -opslag en -gebruik. Bovendien is het mogelijk hen langs die weg te waarschuwen voor extreme weersomstandigheden, zoals orkanen of zware sneeuwval.