TomTom bereidt zich voor op een toekomst waarin auto’s spraakgestuurd worden. Ceo Harold Goddijn zegt in een interview met IEX Expert: ‘Het gaat echt niet lang meer duren voordat je een auto met een stem kunt bedienen. Daar valt absoluut nog een wereld te winnen voor ons.’
Artificial intelligence (ai) krijgt een enorme impact op de auto-industrie. Goddijn tegen beleggersinformatiesite IEX Expert: ‘De manier waarop we met een auto omgaan, gaat drastisch veranderen. Nu moet je hier en daar wat knopjes indrukken en keuzes maken uit verschillende opties op een scherm. Dat gaat anders worden.’
Ai vormt voor TomTom sowieso een grote uitdaging. ‘Daar zijn we absoluut gespannen over. We proberen met ons team zo goed mogelijk in kaart te brengen hoe de wereld eruit gaat zien. Natuurlijk werk je met verschillende scenario’s, maar de wereld verandert snel. Dan heb ik het nog niet eens over de hogere investeringen in software die nodig zijn en de omscholingen voor personeel, om ai-toepassingen nog beter te kunnen integreren in processen en fabrieken. Alles komt op hetzelfde moment en dan is het een kwestie van aanpassen en doorpakken.’
TomTom is zich sterk gaan richten op locatietechnologie. Op het gebied van verkeersinformatie claimt het Amsterdamse bedrijf het leiderschap op de Europese markt. ‘In Europa gaat het marktaandeel richting de 80 procent, tegenover rond de 40 procent in Amerika.’ Bij de kaarten zit TomTom wereldwijd op ongeveer 30 procent marktaandeel, aldus Goddijn. Bij navigatiesoftware claimt TomTom een leidende positie met zo’n 30 procent.