Steeds meer mbo-instellingen willen in hun technische opleidingen de keuzedelen Datacenter IT Techniek en Datacenter Facility Engineer opnemen. Dit meldt minister Micky Adriaansens (EZK) in een brief aan de Tweede Kamer over de voortgang van het Actieplan Groene en Digitale Banen. Verder kondigt zij nog een aantal maatregelen aan om de banden tussen het (technisch) beroepsonderwijs en het bedrijfsleven te versterken.
In het keuzedeel Datacenter IT leren de studenten om data-infrastructuren in datacenters in te richten, te monitoren en storingen te verhelpen. Het keuzedeel Datacenter Facility Engineer is gericht op het monitoren en onderhouden van elektrische- en koelsystemen. Het verduurzamen van bijbehorende systemen en processen staan centraal. Hierbij kan gedacht worden aan energie-efficiëntie en hergebruik van restwarmte. De Dutch Data Center Association (DDA) heeft samen met verschillende onderwijsinstellingen deze keuzedelen ontwikkeld.
Verder vallen er weinig concrete uitkomsten te melden van het Actieplan dat het bètatechnisch onderwijs populairder moet maken. In 2024 moeten de resultaten op gang komen, meldt de minister. De doelen van het Actieplan zijn om voldoende technici en ict’ers te hebben om de klimaatdoelstellingen in 2030 te realiseren. Het kabinet streeft naar 1 miljoen digitaal geschoolden in 2030.
Technische arbeidsmarkt
Eenmalig wordt 123 miljoen euro gestoken in het versterken van 15 publiek-private samenwerkingsverbanden (pps’en) in het beroepsonderwijs. Met dit geld worden beproefde methodes, zoals kortdurende omscholingsprogramma als Make IT Work en Smart Makers Academy, opgeschaald om de aansluiting van het onderwijs op de technische arbeidsmarkt te verbeteren.
Ook investeert het kabinet met het programma Sterk Techniekonderwijs jaarlijks 100 miljoen euro in de samenwerking van VMBO-scholen met het regionale bedrijfsleven en het middelbaar beroepsonderwijs. Het aandeel VMBO-leerlingen met een technisch profiel in het derde leerjaar is inmiddels gestegen van 19 procent in 2021 naar 20,3 procent in 2023.
Er komt geen landelijke stimuleringsregeling om de financiële belemmeringen bij hybride docentschap weg te nemen. De ministeries van OCW en EZK komen na onderzoek tot de conclusie dat zo’n regeling niet wenselijk en uitvoerbaar is. Maar ook zonder subsidie blijken dit soort projecten haalbaar te zijn. Goed draait het project ‘Hybride Tech Docent als verbinder tussen onderwijs en bedrijfsleven in de Brainport-regio. Sinds de start in 2020 hebben meer dan 160 hybride docenten, afkomstig van ruim vijftig bedrijven, zich ingezet in het onderwijs in de regio rond Eindhoven.
Lees ook: Vier miljoen voor stimulering datacenter-onderwijs EU