Het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) gaat de ict-kenmerken van de kleinere bedrijven monitoren die tot het werkgebied van het Digital Trust Center (DTC) behoren. Kenmerken van bedrijven, die jaarlijks in kaart worden gebracht, zijn bijvoorbeeld het internetgebruik, clouddiensten en veiligheidsmaatregelen. Op verzoek van het DTC monitort het CBS ook de bij DTC-samenwerkingsverbanden aangesloten bedrijven.
Om de doelgroep van ruim twee miljoen Nederlandse bedrijven beter te kunnen bereiken met adviezen over cyber-weerbaarheid, smeedt het DTC samenwerkingsverbanden met publiek-private regionale of sectorale cyber-initiatieven en brancheorganisaties. De cyber-weerbaarheid van de groep bedrijven die lid zijn van zo’n samenwerkingsverband, wordt vergeleken met een referentiegroep met dezelfde kenmerken.
De DTC-groep scoort op alle ict-veiligheidsmaatregelen beter dan zowel de gehele populatie (zoals gemeten binnen de jaarlijkse CBS‐enquête ict‐gebruik bedrijven) als de referentiegroep.
Zo maakt 94 procent van deze bedrijven gebruik van antivirussoftware, heeft 86 procent een beleid voor sterke wachtwoorden geïmplementeerd en maakt driekwart gebruik van een vpn wanneer er verbinding wordt gemaakt met internet buiten het bedrijf.
Uit de data blijkt verder dat DTC-bedrijven vaker gebruikmaken van zowel vrijwillige als verplichte trainingen van hun personeel op het gebied van ict-veiligheid. Ook is te zien dat DTC-bedrijven vaker een ict-incident met een interne oorzaak hebben ervaren dan de referentiegroep.