Column
Deze column is nog niet helemaal af. Ik zeg het er direct maar bij. Maar dit schijnt niet erg te zijn in de ict-industrie. Onder druk van een deadline kun je gewoon iets releasen wat nog maar voor de helft af is.
De ict-sector is ook de enige sector waar dit kan en waar halve producten worden afgeleverd. Ik krijg bij de bakker nooit een broodje wat nog niet af is. Ik denk ook niet dat er een scheepswerf bestaat die een boot te water laat met de mededeling dat hij nog wel een beetje lekt.
Niet deugdelijk
Ik moest hieraan denken toen ik afgelopen week las dat Google een nieuwe ai-technologie, Gemeni genaamd, lanceerde. Ze zeiden er namelijk bij dat het nog niet helemaal af is en dat ze het de komende maanden gaan perfectioneren. Dit is al de tweede keer in korte tijd dat Google een ai-product vrijgeeft wat nog niet af is. Ook ChatGPT-concurrent Bard werd gelanceerd terwijl het nog niet deugdelijk functioneerde.
En dit gebeurt veel in de ict. Onder druk van een deadline wordt maar iets gereleaset zodat je kunt zeggen dat jij ook iets hebt. Je hebt teveel beloofd of de concurrenten komen eerder met een product. Of je gaat er vanuit gaan dat klanten ook wel met een flutproduct genoegen nemen.
Volgende release
De ict-sector werkt ook met releases. Een release is een volgende belofte met een deadline. Er wordt dan ook te gemakkelijk gezegd dat het in de volgende release wel wordt opgelost. Of nog beter, ‘laten we samen om tafel gaan zitten om af te spreken wat er in de volgende release komt’.
Nou, tot zo ver was ik dus gekomen. Er moet nog een pakkend einde komen aan deze column, maar dat lees je volgende week of die week erop wel. Ik weet niet zo goed wanneer de volgende release is.
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra is columnist en stand-upcomedian. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.
Begin eerst eens met een pakkend begin voor een ‘happy end’ want het ‘wordt vervolgd’ in de ICT sector kent zoiets als een roadmap welke vanuit een democratisch principe opgesteld kan worden. Mooi dat Computable overgegaan is op een community gedreven oplossing als WordPress maar wat betreft een schip en de aandrijving ervan gaat het in deze sector om de pakkende content. Wat betreft een democratisering van het nieuws heeft WordPress veel gedaan want heel wat verenigingswebsites gebruiken deze oplossing en allemaal hebben ze hetzelfde probleem met de redactionele kant van content.
Nog niet af en AI las ik recentelijk wat over de wet- en regelgeving in de ‘webscraping’ want het vervelende van moderne datasynthese is het vinden van de verbanden, de klant heeft rechten welke gerespecteerd moeten worden.