De pas opgerichte Coalition for Cyclist Safety, met fietsfabrikant Koninklijke Gazelle aan boord, spant zich in om de fietsveiligheid te verbeteren met behulp van sensortechnologie, ook wel vehicle-to-everything-technologie (v2x) genoemd. De auto-industrie geldt als lichtend voorbeeld; daar worden gemotoriseerde voertuigen door de inzet van tech steeds intelligenter en relatief veiliger.
De Coalition for Cyclist Safety is een krachtenbundeling van negentien innovators uit de auto-, fiets- en technologiesector. Aanleiding voor de oprichting zijn verontrustende statistieken. Zo wordt volgens het U.S. Centers for Disease Control een procent van alle verplaatsingen in de VS per fiets gedaan, maar maken fietsers twee procent van alle verkeersdoden uit.
Volgens onderzoek van VeiligheidNL (2021) zijn er in Nederland jaarlijks zeventigduizend fietsslachtoffers met letsel. Uit onderzoek van de Europese Unie (ETSC 2020) blijkt bovendien dat zeventig procent van de fietsongevallen met dodelijke afloop het gevolg is van een aanrijding met een gemotoriseerd voertuig.
Intelligente voertuigen
Diezelfde gemotoriseerde voertuigen worden steeds intelligenter. In veel nieuwe auto’s zit standaard een Advanced Driver Assistance System (Adas) ingebouwd. Met dit slimme rijhulpsysteem rijdt de bestuurder veiliger en meer ontspannen. Een bekend voorbeeld ervan is Lane Departure Warning (LDW). LDW waarschuwt je als je de rijbaan per ongeluk dreigt te verlaten. Ook remmen sommige auto’s vanzelf af zodra je een voorligger te snel nadert.
Op en aan fietsen, met name e-bikes, is eveneens meer technologie terug te vinden. Connected e-bikes met sensoren die de locatie delen – als zoekhulpmiddel bij diefstal – raken al ingeburgerd. Of fietsen met een niet-verwijderbaar scan-and-trace-systeem in de zadelstangbuis. Dergelijke features zijn slechts het begin, aldus de fietscoalitie. Zij wil ‘een digitale brug slaan tussen elkaar passerende voertuigen’.
Het streven is een compleet v2x-ecosysteem op te tuigen waarbij voertuigen dankzij ingebouwde sensoren elkaar opmerken en zien en bovendien met elkaar kunnen communiceren. Een voorbeeld: ziet een automobilist bij het afslaan op een kruising een fietser over het hoofd, dan informeert en waarschuwt de v2x-technologie de bestuurder. En grijpt in de toekomst wellicht zelfs in.
Om toepassingen van sensortechnologie voor de fietsindustrie op een hoger plan te tillen, noemt de coalitie medewerking vanuit allerlei geledingen in de industrie noodzakelijk, van fietsfabrikanten en componentenleveranciers tot aan automotive-partijen en it-bedrijven.
De coalitieleden
De oprichters van de Coalition for Cyclist Safety zijn: Audi, Cariad (automotive), Accell, AT-Zweirad, BMC, Bosch eBike Systems, Koninklijke Gazelle, Shimano, Trek Bicycle Corp (fietsen), Autotalks, Commsignia, Qualcomm Technologies, Spoke Safety (it-tech), Deutsche Telekom en Telus (telecom).
De adviesraad bestaat uit: ITS America, League of American Bicyclists, People for Bikes en The Governors Highway Safety Association.
Wat is het nut van al die prachtige innovaties als meer dan de helft van de fietsers ‘s avonds niet eens zijn licht opzet? Of zelfs geen licht heeft op zijn fiets.