Het invoeren van een nieuwe parkeerapp in de gemeente Utrecht is een fiasco geworden. De app moet de vervanger worden van de huidige parkeerautomaten maar is moeilijk te installeren en gebruiksonvriendelijk. Bovendien moeten inwoners van de Domstad het parkeergeld van hun bezoek voorschieten. Wethouders Lot van Hooijdonk schuift de verantwoordelijkheid af op haar ambtenaren.
Al drie jaar geleden was duidelijk dat het oude parkeersysteem met een kortingscode die ingetoetst moest worden op de betaalpaal, zou verdwijnen. De leverancier Centric gaf aan te stoppen met het ondersteunen van de huidige versie van het systeem Key2Parkeren na het einde van het contract. De gemeente Utrecht besloot daarop dat het tijd werd voor de invoering van een betaalapp, iets wat bij andere gemeenten ook al is gebeurd. Na een lange aanbesteding werd gekozen voor een oplossing van ARS Traffic & Transport Technology (contractwaarde ruim1 miljoen euro voor acht jaar). Alleen, de invoering ervan is een klassiek geval van een ict-project waar te weinig over het gebruik is nagedacht en dat te technisch is aangestuurd.
Zo was het gebruik van de app veel te ingewikkeld voor ouderen en laaggeletterden en moesten bewoners ineens betalen voor hun bezoek en niet andersom zoals eerst. ‘Ouderen zullen minder bezoek ontvangen’, klonk het. Seniorenburgemeester Connie Huiding stelde dat ‘de gemeente niet weet wat ze veel mensen aandoen’, schreef het AD.
Geen sorry
Volgens de gemeente biedt het nieuwe systeem Mijn Parkeeractie op termijn voordelen, zoals dat er op straat minder parkeerautomaten nodig zijn en dat bewoners en hun bezoek niet meer naar de automaat hoeven te lopen om het parkeergeld te betalen. Zij kunnen vanuit huis direct het kenteken aan- en afmelden. Daarnaast biedt de gemeente hulp aan bij het gebruik van de app, onder andere door handleidingen, instructiefilmpjes, informatiepunten en inloopavonden aan te bieden..
Ook worden er alternatieven geboden voor bewoners die de webapp niet willen of kunnen gebruiken. ‘Je kunt een ander machtigen, als je geen internetbankieren hebt dan kun je naar het stadskantoor toe en daar het saldo laten opwaarderen. Ook zijn er verschillende servicepunten waar mensen terecht kunnen voor vragen: de bibliotheek, het stadskantoor en wijkbureaus bijvoorbeeld’, zei de gemeente in een reactie tegen de regionale omroep RTV Utrecht.
Desalniettemin was er tijdens een gemeenteraadsvergadering deze week veel onvrede te horen, met name over GroenLinks-wethouder Van Hooijdonk die geen excuses wil maken voor het fiasco. Volgens de verantwoordelijk wethouder kreeg zij pas laat in het proces door wat de gevolgen eigenlijk zijn van de nieuwe parkeerapp. Ze zou dus niet goed en te laat geïnformeerd zijn door haar ambtenaren, aldus de lokale online-nieuwsdienst Duic. De gemeente denkt intussen na over het verbeteren van de parkeerapp.
RTV Utrecht bericht over boetedoening door wethouder na kritische motie van de VVD en een compensatieregeling want heikele economische punt gaat om een parkeerkorting voor mantel-, kraam- en thuiszorg. Dus niks technisch aangestuurd ICT project maar gewoon ouderwetse politiek van niet luisteren naar wat er leeft als ik kijk naar de bestuurlijke antwoorden op schriftelijke vragen van raadsfracties, vooral de vragen over de privacy zijn interessant:
“De mogelijkheid om anoniem te blijven met een fictief kenteken verandert niet. Bewoners kunnen digitaal een fictief kenteken aanmelden. Dit betekent wel dat er aan het kenteken van de auto die geparkeerd staat geen parkeerrecht is gekoppeld.”
Gezien eerdere uitspraak van de Hoge Raad hierover en de termijn van bewaring kenteken gegevens denk ik dat Utrecht DPIA over moet doen omdat de slager teveel zijn eigen vlees keurt, Lot van Hooijdonk is slecht geïnformeerd door haar ambtenaren omdat ze dingen er door wil drukken waardoor groen & grijs gaat wringen in Utrecht.
Typisch gevalletje incompetentie. Dat krijg je vanzelf als je wethouders laat benoemen op andere factoren dan kennis, kunde en competentie…
We hadden al een kabinet vol met dat soort ‘benoemingen’ om vigerende redenen… En ziet waar dát ons bracht…
Bijzonder weer een wethouder die haar eindverantwoordelijkheid delegeert naar de ambtelijke organisatie.
Ik ken een minister die er op moest aftreden toen bleek dat hij toch meer wist uiteindelijk.
Wellicht een lesje staatsrecht volgen?