De gebruikersconferentie Re:Invent van Amazon Web Services (AWS) staat – hoe kan het ook anders – in het teken van generatieve artificiële intelligentie. De techgigant bouwt zijn arsenaal uit, en zet dat volop in de verf: van chips tot applicatie. Maar het kiest ook voor partners: van Salesforce en Nvidia tot Anthropic. Hier zijn drie zaken die opvielen.
‘With or without you.’ Die hit van U2 klonk door de zaal, net vóór AWS-ceo Adam Selipsky het podium betreedt. Re:Invent, dat dit jaar vijftigduizend AWS-klanten en -partners naar Las Vegas brengt, houdt er al enkele jaren een traditie op na, dat de tienduizenden bezoekers worden opgewarmd door een rockgroep die enthousiast covers uit de jaren tachtig en negentig brengt.
1: AWS blijft een powerhouse
Waarna Adam Selipsky, intussen ruim twee jaar ceo van AWS, met zijn keynote kon beginnen. Die stond in het teken van de it-trend rond generatieve ai (gen-ai). Maar liefst 265 sessies gaan er deze week op de conferentie alleen over. Ook al is AWS naar eigen zeggen al 25 jaar bezig met ai en machine learning, voortaan schakelt het een versnelling hoger.
AWS heeft zich een tijdlang stil gehouden in de gen-ai-trend. Toch zeker in tegenstelling tot de grote concurrenten, zoals Microsoft en Google, die al eerder hun kaarten op tafel legden. Maar de reus veert op. ‘Wij hebben drie keer meer datacenters vergeleken met de dichtstbijzijnde cloudprovider’, aldus Selipsky, die hiermee zijn marktleiderschap benadrukte. ‘En we bieden – vergeleken met diezelfde partij – ook zestig procent meer services. Meer dan tachtig procent van de unicorns gebruiken AWS’, ging het verder. ‘Wij zijn aanwezig met 32 geografische regio’s, en daar komen er binnenkort nog vijf bij. Niemand biedt een gelijkaardig bereik.’
Het bedrijf breidt ook alsmaar zijn aanbod uit. Zo kondigde de topman Amazon S3 Express One Zone aan, een nieuwe S3 storage class, speciaal gebouwd om cloud-objectstorage te leveren aan de hoogste performance en laagste latency.
2: Maar AWS heeft eveneens partners nodig
Zelfs een powerhouse als AWS kan het niet alleen. Opvallend is dat die partners dit jaar permanent in beeld kwamen. Zo begon Selipsky zijn speech met een vernieuwde samenwerking met Salesforce om ai-apps te bouwen en Salesforce-producten naar de AWS Marketplace te brengen.
Ook met een hippe vogel als Nvidia kondigde AWS een (verlengde) strategische samenwerking aan om nieuwe supercomputerinfrastructuur, software en diensten aan te bieden voor gen-ai. ’Wij waren de eerste cloudprovider die Nvidia inbouwde in onze diensten’, aldus Selipsky. En Nvidia-ceo en -oprichter Jen-Hsun Huang, die zelf in Las Vegas act de presence gaf, vergeleek dat AWS samen met Nvidia in totaal omgerekend al maar liefst drieduizend exascale supercomputers heeft aangeboden via zijn platform. ‘Er zijn naties die al tevreden zouden zijn met één supercomputer’, grapte Huang.
Voorts mocht Dario Amodei, ceo van Anthropic, een bedrijf dat twee jaar geleden werd opgericht en waar AWS maar liefst vier miljard dollar in investeerde, zijn samenwerking met AWS komen toelichten op het podium, waar ook klanten als Pfizer, Delta Airlines en BMW opdoken.
3. Gen-ai: it takes three to tango
De kern van het betoog van Selipsky ging over de fundamenten van gen-ai. Want als organisaties gen-ai aanwenden, dan kunnen ze best terugvallen op een basis met drie lagen: infrastructuur, tools en applicaties. Te beginnen met de infrastructuur, waar het de volgende generatie door AWS ontworpen chips aankondigde: AWS Graviton4 en AWS Trainium2. Zij leveren verbeteringen op het gebied van prestaties en energie-efficiëntie voor een breed scala aan workloads van klanten, waaronder machine learning-training en gen-ai-toepassingen.
Bij laag twee – het bouwen van gen-ai-applicaties – gaat het om tools voor de zogenaamde foundation models, machine learning-algroritmes die worden getraind door gigantische hoeveelheden data. Daarbij verweest Selipsky naar het Bedrock-platform dat het bedrijf eerder voorstelde en dat ontwikkelaars toegang biedt tot gen-ai-modellen, en bedrijven ook de keuze geeft. Het is hier ook Anthropic dat volop opduikt. ‘Intussen gebruiken al ruim tiendduizend klanten wereldwijd Bedrock, van Adidas tot Yahoo’, aldus Selipsky.
Nieuw hier is Guardrails voor Amazon Bedrock, een functie die klanten helpt om gen-ai veilig en verantwoord af te stemmen in lijn van de policy van het betreffende bedrijf.
Bij laag drie in het gen ai-drieluik gaat het om het gebruik van de applicaties. Die gaan vandaag vaak in het algemeen met de meeste aandacht lopen, en dat geldt ook voor de aankondiging die AWS deed rond hun nieuwe dienst Amazon Q. Dat is een nieuwe portfolio van gen-ai-applicaties op maat van bedrijven. Q moet organisaties in realtime bruikbare informatie en advies bieden om taken te stroomlijnen, besluitvorming te versnellen en creativiteit te stimuleren, en dat op basis van hun eigen data. Amazon Q is nu beschikbaar in preview voor klanten.
Game
‘We zitten nog in een vroeg stadium in de gen-ai-game’, sloot de ceo van AWS zijn keynote af. ‘Let’s see what we can do together’. Waarmee hij dus zijn hand uitstak, niet alleen naar partners, maar ook naar klanten. With our without you, maar als het aan AWS ligt, is het toch vooral with.