Google Drive-gebruikers melden dat bestanden op mysterieuze wijze uit de dienst zijn verdwenen. Sommigen melden op ondersteuningsfora dat zes of meer maanden werk foetsie is. Dit meldt de Britse ict-nieuwssite The Register.
The Register stelt dat het probleem een aantal dagen speelt; één gebruiker meldt dat hij inlogde op Google Drive en alles terugvond zoals het was in mei 2023. Ook anderen reageerden op de fora met vergelijkbare ervaringen.
De ict-nieuwsdienst zegt dat het vooralsnog onduidelijk is wat er is gebeurd. Sommige gebruikers meldden dat de synchronisatie in Google Drive niet meer werkte, waardoor de cloudopslag verouderd was. Anderen konden een deel van hun informatie terugkrijgen door met bestanden in de cache te rommelen. Het advies van Google’s ondersteuningsdienst luidt echter om dat niet te doen en te wachten totdat de technici van het concern met een oplossing komen.
Niet veilig
Volgens de ict-nieuwsdienst toont deze storing andermaal aan dat het opslaan van bestanden in de cloud niet automatisch betekent dat ze er veilig zijn of een backup hebben. Daarbij wordt fijntjes gewezen op de grote brand die in 2021 uitbrak bij een Frans datacenter van de Europese cloudhostingprovider OVH. Diverse klanten bleken geen adequate backup- en noodherstelplannen te hebben.
Ook Google kreeg afgelopen april te maken met een brand in een computerzaal in een Parijs datacenter en als gevolg van het blussen ervan met wateroverlast. Dat leidde tot storingen in apparatuur, maar de schade bleef beperkt tot die ene zaal.
Een cloud is geen cloud, twee cloud is een halve cloud, drie cloud is pas een veilige cloud?
Dat zou niet moeten, maar het gebeurt soms dan het technisch of qua beveiliging toch mis gaat. Dus je kan beter zelf voor goed beveiligde en geverifieerde back-ups zorgen. Dus een 3-2-1 back-up als je niet al te veel te verliezen hebt, maar liever een 3-2-2 back-up of 3-2-1-1-0 Gouden Back-up als de waarde van de data hoog is.
Ook in de cloud is het voornamelijk brandjes blussen.
Blijkbaar is dat hun core business.
Hoe was dat shared responsibility model ook alweer ? Zij zorgen voor gecontroleerd uit laten fikken en de klant moet voor backup zorgen ?
Toch liever een eigen “Nextcloud”?
Ik ervaar hetzelfde
nextcloud in docker in combinatie met NAS :
– https://hub.docker.com/_/nextcloud/
– https://forums.docker.com/t/solved-nfs-share-inside-docker-container/136575
was als nerd wel leuk klussen, maar niet iedereen is nerd en wil klussen.