Begin september was daar ineens Odido. Een nieuwe provider, maar wel 1 met al 6 miljoen klanten. Odido is er voor iedereen, dus ook voor de zakelijke markt. Onder de nieuwe naam Odido Business. Maar wat hebben ze in petto voor zzp’ers, mkb-ondernemers en IT-managers? En wat betekent ‘Het kan ook zo’? Tijd voor een kennismaking. Leon Toet, Chief Commercial Officer B2B bij Odido, vertelt alles over hun oplossingen voor de zakelijke markt.
Leon, waarom zijn T-Mobile en Tele2 samen verdergegaan als Odido?
Leon: ‘De belangrijkste reden is dat we sinds 2021 geen onderdeel van Deutsch Telecom meer zijn, maar een zelfstandig bedrijf. Een Nederlands bedrijf. En dan past het niet meer als je 2 grootste merken niet van jezelf zijn. T-Mobile is onderdeel van het Duitse Deutsch Telecom en Tele2 is een Zweeds merk. Dat matcht niet met een Nederlands merk. We hadden de merken door kunnen zetten met de juiste licenties, maar ze passen niet meer bij wie we zijn.
Neem T-Mobile, een superkrachtig merk. Maar er zit een hele duidelijke boodschap in dat het gaat over telecom, vooral mobiel. Terwijl we zo veel meer doen dan dat. We investeren enorm in ons glasvezelnetwerk, hebben bedrijfsnetwerken, oplossingen voor cloud telefonie, security en nog veel meer. Maar we zagen ook dat de bedrijfsmissie niet meer bij ons paste. Bij T-Mobile zeiden we altijd: ‘We won’t stop until everyone is connected.’ Maar de uitdaging van vandaag is niet meer om iedereen aangesloten te krijgen. De uitdaging is dat iedereen mee kan doen met alle technologische ontwikkelingen. Daarom moet het roer om. We gaan het anders doen, menselijker. Zodat echt iedereen mee kan doen.’
Dat klinkt als een mooie bedrijfsmissie. Maar hoe word je een menselijk merk? En hoe doe je het anders? In het bijzonder naar de zakelijke markt.
Leon: ‘Laat ik algemeen beginnen. Hoe word je een menselijk merk? Door je dingen af te vragen. En door een passend antwoord op je vragen te vinden. Een vraag zoals: ‘Waarom is Unlimited er eigenlijk niet voor iedereen?’. Dit hebben we opgelost door te zorgen voor meer Unlimited abonnementen. Er zijn er 4 in totaal. En door Samen Unlimited aan te bieden. Hiermee kan je onbeperkt gebruikers toevoegen aan je Unlimited abonnement. Zo heeft niet alleen de baas een Unlimited abonnement, maar het hele bedrijf.
Denk ook aan Glasvezel. Waarom is dat er niet voor iedereen? Onze oplossing is dat we gebruikmaken van alle glasvezelnetwerken die er al zijn. Zo kunnen we op de meeste adressen in Nederland Glasvezel aanbieden.
Maar het gaat ook om een stukje service. Waarom is die vaak zo onpersoonlijk? We laten ons telefoonnummer duidelijk zien en zorgen dat je ons makkelijk kan bellen. Ook ruim buiten kantoortijden. We houden niet van afstandelijke oplossingen waarbij je nooit contact hebt met iemand, want onze mensen maken ons bedrijf. Dus ondanks dat we een technologiebedrijf zijn, verstoppen we ons niet achter een digitale omgeving. We houden van persoonlijk contact en moedigen dat actief aan. Op elke afdeling binnen ons bedrijf. Zo krijgt iedereen die bij Odido werkt een goed beeld van wat er leeft in de markt. Alleen dan kan hetgene dat we aanbieden met onze full service, aan de verwachtingen en behoeften van de markt voldoen.’
Welke ontwikkelingen zag je in de markt waardoor de switch is gemaakt van telecom naar full service provider?
Leon: ‘We zagen dat onze klanten steeds grotere vraagstukken hadden dan alleen ‘Ik heb 50 mobiele abonnementen en een glasvezellijn nodig.’ De vragen gingen steeds meer over het hybride werken naar een hoger niveau tillen. Hoe doe je dat veilig? Hoe houd je er controle over? En hoe zorg je dat je echt de continuïteit van je bedrijf kan waarborgen? Daarom gaan we nu met Odido proactief de markt op. We laten niet alleen zien dat we begrijpen dat je op zoek bent naar een bredere oplossing, maar ook wat die oplossing is.’
Welke oplossingen heeft Odido voor de zakelijke markt?
Leon: ‘Voor de kleinzakelijke markt bieden we een totaalpakket voor bereikbaarheid van je kantoor, medewerkers en alle apparaten. We zorgen ervoor dat je over voldoende bandbreedte beschikt, waar je ook bent. En dat de veiligheid gewaarborgd is. Naarmate je bedrijf groeit, worden je uitdagingen ook anders. Daarom bieden we voor grote bedrijven oplossingen op maat. Die oplossingen hebben we onderverdeeld in 3 hoofdthema’s: slimmer werken, continuïteit en interactie.
Is het thema slimmer werken, dan gaat het vooral om het (faciliteren van) hybride werken. Een goede bereikbaarheid is hierbij heel belangrijk. We bieden bijvoorbeeld cloud telefonieoplossingen en integraties met Microsoft Teams, maar ook Managed Telecom. Hiermee heb je operationeel beheer van al je mobiele apparaten en simkaarten, de best mogelijke connectiviteit en geen onnodige kosten. Zodat jij en je medewerkers kunnen focussen op jullie kernactiviteiten. En je kiest zelf of telecombeheer helemaal of gedeeltelijk uitbesteedt.
Ook voor continuïteit hebben we verschillende oplossingen. We bieden bijvoorbeeld SDWAN, DDoS Protection en Next Gen Firewall om je bedrijfsnetwerk zo goed mogelijk te beveiligen. En bij een vaste verbinding krijg je een mobiele back-up. Als de ene verbinding wegvalt, heb je nog een andere. Daarnaast werken we samen met Lyfo met wie we een exclusieve samenwerking hebben voor de Nederlandse Markt. Door onze samenwerking kunnen we in nood gebruikmaken van de netwerken van KPN en Vodafone, zonder dat je hoeft te werken met meerdere simkaarten. Als ons netwerk onder een bepaalde grens komt, kijkt Lyfo op de achtergrond welk netwerk de sterkste verbinding heeft en schakelt je automatisch over. Zodra Lyfo ziet dat het netwerk van Odido hetzelfde of zelfs beter presteert, schakel je automatisch weer terug. Als gebruiker merk je hier nauwelijks iets van. Voor veel bedrijven is deze dienst niet noodzakelijk, maar voor missiekritische communicatie zoals de brandweer, politie en ambulances heeft het enorm veel toegevoegde waarde.
Bij interactie luidt bijvoorbeeld de vraag: hoe zorg je ervoor dat je het klantcontact in je bedrijf optimaliseert? Hiervoor leveren we bijvoorbeeld de mobiele en vaste verbinding. Maar het kan nog groter. Denk bijvoorbeeld aan een volledige telefooncentrale in de cloud.’
Goed, we zeggen dat we geen standaardoplossingen bieden, maar meedenken met de IT-manager over een totaaloplossing op maat. Is dat altijd zo of zijn er toch een aantal standaardpakketten of onderdelen die we toepassen in verschillende situaties?
Leon: ‘Natuurlijk maken we gebruik van gestandaardiseerde onderdelen, maar we bieden echt oplossingen op maat. En we beginnen altijd bij het begin. Waar ligt je uitdaging en hoe kunnen we je daar het beste bij helpen?
Een mooi voorbeeld is ons Odido Next programma, waarin we klanten uitnodigen om langs te komen in 1 van onze Innovatie Hubs. Hier praten we samen over wat je nodig hebt en wat we voor je kunnen betekenen. We pushen niet om een product of dienst bij ons af te nemen, maar we gaan echt met elkaar in gesprek om te kijken wat je bedrijf nodig heeft. Voor welke uitdaging sta je? Waar werken je mensen of waar gaan ze werken? Wat vraag je dan van ze? En wat betekent dat voor de oplossing die je zoekt als het gaat over continuïteit, beschikbaarheid en veiligheid? Van daaruit gaan we bouwen.
Als je grootste uitdaging en de oplossing duidelijk is, laten we je zien hoe die oplossing eruit komt te zien. In onze Innovatie Hub zie je bijvoorbeeld wat een hybride werkplek is. Hoe de integratie van Teams in je bedrijf werkt. Of hoe de bereikbaarheidsoplossing eruitziet waarbij we gebruikmaken van andere netwerken. The proof of the pudding is in the eating, en dat bewijs zie je in onze Innovatie Hub. Zo heb je niet alleen een goede sparringpartner, maar zie je ook wat de beste oplossing voor je bedrijf voorstelt. En hoe IT-managers hun collega’s het beste kunnen faciliteren.’
Odido werkt samen met verschillende, gespecialiseerde ICT-partners. Waarom is dat?
Leon: ‘Dat is een hele bewuste keuze. Iedereen heeft zijn eigen vakmanschap. Ik durf te zeggen dat we echt heel goed zijn in fantastische netwerken uitrollen en de basiselementen die daarbij horen. En tegelijkertijd zijn we ook heel goed in partnering. We denken niet: we doen dit er wel even bij. We vinden juist dat we vakmanschap in ere moeten houden. En we zorgen dat we de ideale stekker creëren om onze connectiviteit en de oplossing van onze partner op elkaar aan te sluiten.
Het grote voordeel voor de klant is dat die samenwerkt met experts op verschillende gebieden, maar tegelijkertijd werkt met 1 partij die het grote geheel overziet en coördineert. In een volwaardig partnerschap erken je elkaars krachten. Dat is iets wat we heel belangrijk vinden en waar we in geloven. Vakmanschap en ondernemerschap.’
En hoe zit het met het aanspreekpunt? Bij wie kan je terecht als je vragen hebt over de oplossing die voor je bedrijf is bedacht en geïmplementeerd?
Leon: ‘Odido is je eerste aanspreekpunt. Maar als we je niet kunnen helpen, weten we precies bij wie je wel terecht kan. Het supportproces is goed ingeregeld. We maken heldere afspraken met onze partners en zorgen ervoor dat je niet van het kastje naar de muur wordt gestuurd.’
Even iets anders. Uit onderzoek van CBS is gebleken dat vorig jaar in 30% van de Nederlandse bedrijven geen digitalisering plaatsvond. Deels vanwege de kosten, deels vanwege personeelstekorten. Waarom is digitaliseren een meerwaarde voor bedrijven?
Leon: ‘Ik denk dat digitaliseren juist goed is als er personeelstekort is. Omdat je dan de tijd van je personeel zo goed mogelijk wil inzetten. Laten we onze situatie als voorbeeld nemen. We zorgen ervoor dat Odido Service goed bereikbaar is, ook ver buiten kantoortijden. Maar tegelijkertijd doen we hard ons best om ervoor te zorgen dat je ons niet hoeft te bellen. Dat gaat niet ten koste van arbeidsplaatsen, want een Odido Service medewerker kan nu ergens anders binnen het bedrijf worden ingezet.
Natuurlijk is digitaliseren een investering, maar uiteindelijk levert het je veel op. Neem het voorbeeld van hybride werken. Hierin investeren helpt je op meerdere vlakken. Het scheelt je kantoorkosten, helpt je met het aantrekken van personeel en helpt je uiteindelijk ook om kosten te besparen. Maar het zorgt er vooral voor dat je mensen fijner en slimmer kunnen werken. En dat is wat je wil.’
Odido claimt: ‘We zijn het menselijke netwerk’. Staat digitalisering daar niet haaks op?
Leon: ‘In mijn visie niet. Zoals ik al zei, helpt digitaliseren je collega’s en medewerkers om fijner en slimmer te werken. De technologie is mooi, maar het is niet de oplossing. De mensen die de technologie gebruiken, die maken het verschil.’
Over Odido Business
Odido Business is je nieuwe provider voor Mobiel, Glasvezel en zakelijke oplossingen. We verbinden je bedrijf met de technologie van nu, zodat je klaar bent voor de toekomst. Van netwerken en IoT, tot cloud- en telefonie-oplossingen. Je mensen krijgen de beste verbinding en flexibiliteit in een veilige ICT-omgeving. We hebben niet 1 oplossing voor iedereen. Want we werken liever vanuit partnerschap. Dat doen we door te luisteren naar je wensen en te sparren over de ambities van je bedrijf. Met de juiste combinatie van onze connectiviteit en de expertise van onze ICT-partners, zorgen we voor een connectiviteitsoplossing die daar precies op aansluit.
Meer weten? Ga naar odido.nl/zakelijk/oplossingen