SAP gaat het Mercedes F1-team helpen om volgend seizoen weerstand te bieden tegen het superieure Red Bull Racing, waarvan Max Verstappen deel uitmaakt.
Samenwerkingsverbanden waarbij een techpartner artificiële intelligentie (ai) inbrengt, zijn niet nieuw voor de F1. Zo staan VMware en Dell het team McLaren bij, terwijl NetApp Aston Martin helpt. En Amazon Web Services (AWS) brengt met machine learning en data analytics Ferrari weer op pole position. Maar SAP beweert het eerste grote techbedrijf te zijn dat nadrukkelijk stelt een F1-team efficiënter te maken.
De samenwerking met Mercedes F1 spitst zich toe op kostenbeheersing en optimalisatie van de complexe toeleveringsketen. De FIA, de organisatie die verantwoordelijk is voor de organisatie, planning en regels in de F1, dwingt de raceteams goed de kosten in de gaten te houden. En precies daar haakt SAP op in. Aan budgetbeperkingen wordt steeds strakker de hand gehouden. Ook is monitoring van de it-uitgaven vereist. Daarnaast moet de F1 in 2030 klimaatneutraal zijn.
S/4Hana Finance moet toezien op een doelmatig toewijzing en gebruik van middelen. SAP ontwikkelde artificiële intelligentie (ai) die helpt bij het voorspellen van de kosten en de uiteindelijke budgetbehoeften. Software-oplossingen moeten ervoor zorgen dat alle onderdelen op de juiste plaats liggen. Nu de F1-kalender voller wordt en circuits zich over de hele wereld bevinden, worden logistiek en voorraadbeheer een puzzel.
Volgens Julia White, hoofd marketing SAP, kunnen in de F1 zelfs de kleinste verbeteringen een verschil uitmaken in de resultaten. SAP zal vooral achter de schermen werken.
Overigens, SAP’s grote concurrent Oracle zit bij Red Bull aan boord en steekt tot 2026 naar schatting driehonderd miljoen dollar in het team.
SAP-er-de-flap krijg ik een flashback naar 2014 omdat een klimaatneutrale F1 niet om de cijfers gaat maar de resultaten, voorspellen van de kosten mist de doelstelling van het terugbrengen van de impact van je handelen op het klimaat. Imago technisch gaat het om de marketing als we kijken naar de sponsoring van een vervuilende sport.