ChipSoft is er niet in geslaagd de publicatie van een marktverkenning tegen te houden waarin de Amsterdamse it-leverancier het bijzonder zwaar te verduren krijgt. De rechter staat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) toe deze studie, mits aangevuld met de reactie van ChipSoft, te openbaren. Dat is inmiddels gebeurd. Eerder kon ACM alleen een samenvatting van deze studie over informatiesystemen van ziekenhuizen en digitale gegevensuitwisseling publiceren.
Chipsoft vreesde reputatieschade indien het gehele rapport in de openbaarheid komt waarin kritische noten worden gekraakt over het gebrek aan interoperabiliteit en ondoorzichtig prijsbeleid. De aanbieder van ict-systemen in de zorg die in Nederland twee derde van de markt in handen heeft, eiste verder dat de bedrijfsnaam uit het rapport zou worden geschrapt.
Bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft ChipSoft bakzeil gehaald. De rechter wijst op het belang van de ACM bij openbaarmaking, dat gelegen ligt in voorlichting, (nadere) beleidsontwikkeling en transparantie. Het college bevestigt wel dat de marktverkenning die KPMG in opdracht van de ACM maakte, geen volledig beeld geeft. Op vier puntjes moet de ACM de reactie van ChipSoft in het rapport verwerken.
Hulptelefoontje
De leverancier bestrijdt dat ziekenhuizen voor elke hulptelefoontje moeten betalen. Volgens ChipSoft vormen deze calls een standaardonderdeel van het onderhoudscontract. Alleen voor vragen die buiten de onderhoudswerkzaamheden vallen, kunnen extra kosten in rekening worden gebracht. Verder bestrijdt ChipSoft het gebrek aan openheid van datamodellen en het ontbreken van een ‘data dictionary’. De leverancier stelt dat in zijn elektronisch patiëntendossier HiX een datamodel-viewer is geïntegreerd. Bovendien kan het bedrijf een xml-export leveren als de klant daarnaar vraagt.
ChipSoft spreekt verder tegen dat kostbare upgrades worden afgedwongen en ziekenhuizen weinig invloed hebben op de timing hiervan. Ziekenhuizen kunnen zelf bepalen wanneer upgrades worden geïmplementeerd en mogen meerdere versies achterlopen, stelt de leverancier. In verband met wetgeving kunnen er wel limieten zijn aan het uitstellen van vernieuwingen of nieuwe functies.
Ten slotte weerspreekt ChipSoft de contractuele clausules over de zelfbouw van koppelingen. Ziekenhuizen meenden dat ze hiervoor afhankelijk zijn van de leverancier. Ze wezen op contractbepalingen dat de support van ChipSoft vervalt als er door het ziekenhuis zelf koppelingen worden gebouwd. ChipSoft zegt wel dat de auditor vereist dat alle koppelingen door het bedrijf moeten worden gecontroleerd.
Prima, ondanks het feit dat er tijdens de demo’s en onderhandelingen woorden zoals transparant, openheid van zaken enzovoort te pas en te onpas worden gebruikt is er zelden sprake van. Hopende dat de studie van ACM de deuren echt openen en de klant (is toch nog steeds koning?) zelf aanpassingen kunnen en mogen doorvoeren zonder dat er exorbitante bedragen en contractaanpassingen voor van toepassing zijn. GthB.
Misschien ook eens de Chipsoft webinterfaces controleren op Norea digid compliancy, en dan met name het implementeren van CSP (content security policy) volgens de norm.