91 procent van de banken en verzekeraars zit in de cloud, blijkt uit onderzoek van Capgemini. Dat is een aanzienlijke stijging ten opzichte van 2020, toen slechts 37 procent van de financiële bedrijven met hun cloudtransformatie was begonnen. Maar zitten hun kernapplicaties intussen ook in de cloud?
Zeker nog niet helemaal. Het hoge percentage van 91 procent en de bijbehorende investeringen vertalen zich namelijk (nog) niet naar een effectieve cloudadoptie op schaal. Want meer dan de helft van de ondervraagde banken en verzekeraars heeft slechts een minimaal deel van hun kernapplicaties naar de cloud verplaatst.
Overtuigd van de mogelijkheden van cloud computing zijn banken en verzekeraars echter wel. Tegenwoordig is 89 procent van de leidinggevenden in de financiële dienstverlening van mening dat een cloudgebaseerd platform cruciaal is voor het leveren van de flexibiliteit, innovatie en productiviteit die nodig zijn om aan de toenemende eisen te voldoen.
Toch zijn de meeste financiële bedrijven nog steeds niet cloud-native. ‘Ze kiezen ze in plaats daarvan voor een ‘lift and shift’-aanpak die de volledige voordelen van de schaalbaarheid en flexibiliteit van cloud-gebaseerde systemen in de weg staat’, klinkt het in het rapport.
Investeren in ai
Het implementeren van cloud op schaal is, volgens de onderzoekers van Capgemini, cruciaal om de volledige waarde van ai-investeringen te benutten. Bijna twee op de drie financiële dienstverleners (62 procent) zijn begonnen met het gebruik van kunstmatige intelligentie (ai), met als doel om dit de komende twee jaar in de hele waardeketen toe te passen.
Uit het onderzoek blijkt dat tot nu toe veel van de cloudinvesteringen in dit kader zijn gedaan in moderne, ai-gebaseerde, klantgerichte applicaties. Er wordt minder geïnvesteerd in back-end kernverwerkingssystemen die input leveren aan consumentgerichte front-end applicaties, wat meer dan eens resulteert in een algehele slechte gebruikerservaring.
Dit lijkt wel wat typisch. Overtuigd van de mogelijkheden en dan kiezen voor lift en shift, naar somebody elses computer.
Het resultaat is net zo niet-flexibel maar wel duurder.
Wel overtuigd, maar er niets van snappen.
En AI tbv de “algehele slechte gebruikerservaring.” 😉
Laten we beginnen met de statistiek want ‘in de cloud’ zitten met een set applicaties die gericht zijn op de communicatie is wat anders dan je kernapplicaties uitbesteden aan een stel cowboys als we kijken naar de Systems of Record versus de Systems of Collaboration. Ik weet niet wat de onderzoekers van Capgemini ontdekt hebben maar zo’n 15 jaar (ik heb het bonnetje nog) geleden kwam ik tot de conclusie dat het hoogst haalbare een hybride cloud model was, je kunt het vertrouwen niet uitbesteden. Want niets gaat er sneller te paard vandoor dan vertrouwen en we hebben in Nederland dan ook een stel banken die ik nog minder vertrouw dan een politicus, ik vermoed samenspanning doordat de overheid de burger niet vertrouwt.
Wat betreft AI in de betalingsketen hield ik 15 jaar geleden dan ook wijselijk mijn mond omdat ik toen wist wat er onder de tafel doorging, de toegevoegde waarde van belastingen heb ik nooit goed begrepen. Klantverwachtingen betreffende de financiële dienstverleners is een leuke want we hebben ook nog de bonnetjes van de woekerpolissen, beloven van gouden bergen die door alle kosten diepe dalen bleken te zijn zorgde voor een vertrouwenscrisis. Slechte investering die meer dan eens resulteren in algehele slechte gebruikerservaringen gaan om het rendement.
Henri en z’n moneyball ging om de gokkast van Kenneth, je moet niet alleen de bal raken maar deze ook richting geven. Een doordenker als het gaat om een rapport van een dienstverlener in de sector van grote stappen en grote verliezen.