Microsoft doordrenkt elke laag in zijn platforms en nagenoeg al zijn diensten en producten met artificiële intelligentie (ai). Tijdens de ontwikkelaarsconferentie Ignite, die nog tot vandaag voortduurt, heeft de softwaregigant honderd 'belangrijke' aankondigingen gedaan met ai als thema.
Het betreft een breed scala aan onderwerpen, waaronder infrastructuur, Microsoft Copilot, de relatie tussen data en ai, nieuwe ai-tools voor ontwikkelaars en beveiliging. De 4.500 bezoekers in Seattle en ruim 175.000 digitale deelnemers kregen zoveel nieuwe producten en updates voorgeschoteld dat Microsoft een soort ’telefoongids’ met nieuws heeft samengesteld.
Wie een ‘enterprise’-editie van Microsoft 365 heeft, ontkomt niet meer aan Copilot, Microsofts ai-assistent. Hoewel nog geen jaar in gebruik, vindt Microsoft het nodig de benaming Bing Chat, de ai-gedreven chatbot die de zoekmachine vergezelt, te veranderen in Copilot. De premiumversie Bing Chat Enterprise, gericht op grotere ondernemingen, heet voortaan ook Copilot. Grootzakelijke gebruikers van Copilot hoeven niet bang meer te zijn dat vertrouwelijke bedrijfsgegevens in verkeerde handen terechtkomen. Deze data worden niet gebruikt voor de training van ai-modellen zodat concurrenten er onmogelijk mee aan de haal kunnen gaan. Copilot is behalve via Bing ook gewoon via Windows (gratis) toegankelijk als je werkgever een grootzakelijk abonnement heeft afgesloten.
Tijdens Ignite onthulde Microsoft drie nieuwe Copilot-aanbiedingen: Copilot voor Azure, Copilot for Sales en Service en Copilot in Dynamics 365. De Azure-versie werkt als een ai-compagnon die de productiviteit verhoogt. Volgens Microsoft kunnen gebruikers nu eenvoudiger applicaties en infrastructuur, van cloud tot edge, ontwerpen, bedienen en optimaliseren. Klanten krijgen nieuwe inzichten in hun workloads. De copiloot ontsluit ook onontgonnen Azure-functionaliteit. Verder helpt ie met de orkestratie van taken over zowel cloud als edge.
Copilot for Sales en Copilot for Service brengen de kracht van generatieve ai naar werkstromen van zakelijke gebruikers. Beide tools helpen bedrijfsprocessen te verbeteren. Je kunt hiermee bijvoorbeeld materialen maken zoals briefings en klantcommunicatie. Beide assistenten houden rekening met context afkomstig uit bestaande crm -systemen, kennisarchieven, toepassingen van derden en Microsoft 365. Copilot for service omvat kant-en-klare integraties met Salesforce, ServiceNow en Zendesk. Uitbreidingen naar andere systemen zijn in aantocht. Ook voor Copilot for Sales komen er talloze connectoren. Dynamics 365 Field Service, dat de service en klantervaringen moet verbeteren via ai, mixed reality en internet of things (iot), krijgt verschillende nieuwe Copilot-mogelijkheden en geïntegreerde aanbiedingen.