Automation (zoals bijv. netwerkautomation) staat hoog op de agenda in de directiekamers. Dat is niet verwonderlijk, want er valt veel winst te behalen als handmatige, repetitieve werkzaamheden automatisch verlopen. Toch stellen Robin Gilijamse en Alwin Jansen van One Zero IT vast dat veel organisaties moeite hebben om de juiste stappen te bepalen voor hun automation journey.
One Zero IT is de gids die klanten begeleidt in het uitzetten en afleggen van de automation journey. Daarvoor richt het bedrijf zich niet alleen op automation tooling, maar ook processen en mensen. “Automation is niet alleen een technisch feestje”, zegt Alwin. “Zaken zoals procesoptimalisatie, standaardisatie en kennisontwikkeling zijn key-factoren die een geslaagde implementatie mede bepalen. Het moet bovendien gedragen worden door de mensen. Automation is niet het doel op zich.”
Use case
Hoewel One Zero IT ook adviezen en kennis kan leveren rondom automation, geven de consultants de voorkeur aan het vormgeven van de hele automation journey. “Vaak is er een achterliggende vraag die om een verder gesprek vraagt”, zegt Robin. “Wij willen daarom allereerst weten waarom automation gewenst is. Vaak blijkt de uitdaging te zitten in één van de pijlers kwaliteit, kosten en doorlooptijd. Pas als dat duidelijk is, kunnen we op een zinvolle manier naar automation kijken, want dan wordt het echt een use case.”
Alwin: “Wij adviseren en implementeren én we nemen de klant daarin mee. Vervolgens dragen we het langzaam over en dan laten we het los. We geven ze geen vis, we leren ze vissen. Dat begint met de juiste vragen, een vakkundig advies en een grondig onderzoek naar het maturity-niveau van de organisatie. Vervolgens kijken we wat ervoor nodig is om de wensen te realiseren.”
Winst en impact
De automation tooling is daar een onderdeel van, maar het is vaak niet het belangrijkste aspect. “Je hebt mensen nodig met de juiste kennis en instelling om met die tooling om te gaan”, zegt Robin. “En je hebt processen nodig om daar effectief gebruik van te maken. Als je de IT-organisatie als een systeem ziet, dan kun je een grotere winst behalen en veel meer impact maken. En daar worden wij blij van, als we een lasting impact kunnen achterlaten.”
Daarom zegt Alwin ook dat automation “niet alleen een technisch feestje” is. “Klanten beginnen vaak vanuit de techniek. Maar dan missen zij het incasseringsvermogen van de medewerkers. Kunnen en willen zij met de automation werken? Vaak verandert het proces en dat moet duidelijk zijn voordat je werkzaamheden gaat automatiseren. De mensen moeten het dragen.”
Zelf doen
Robin: “Dat is ook belangrijk, want wij zijn na een bepaalde tijd weer weg. De automation die wij introduceren moet natuurlijk beklijven bij zo’n organisatie. Wij doen het eerst voor, dan doen we het samen met het team van onze klant, maar uiteindelijk doen zij het zelf.”
One Zero IT helpt jouw IT-organisatie en eigen infra (netwerk & cloud) engineers om de reis van automation te maken. Iedere vraag is anders, dus de engineers komen graag verder in gesprek om te kijken hoe zij kunnen helpen. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Bezoek One Zero IT op https://onezeroit.com.