Kijkend naar de talloze software-oplossingen draaide de onlangs gehouden Big Data Expo in de Utrechtse Jaarbeurs volledig om kunstmatige intelligentie. Vrachtwagenproducent DAF gaf daar een voordracht over hoe je als it-gedreven organisatie nog steeds veel werk moet verzetten om je bestaande applicatielandschap ai-rijp te maken.
In de crisistijd voor de Tweede Wereldoorlog getuigde het van innovatief inzicht als je het onderstel van een auto geheel via elektrisch lassen kon produceren. De broers Huub en Wim van Doorne toonden lef en stonden met hun Doornes Aanhangwagen Fabriek aan de basis van DAF Trucks, dat als onderdeel van Paccar, met succes internationaal vrachtwagens op de markt brengt. Ook de tweedehands exemplaren zijn in trek. Met dezelfde moed, maar met moderne technologie ontwikkelde Paccar Financial Europe de software voor een dataplatform ter ondersteuning van het online-verkoopproces van DAF Used Trucks.
Met zes centra voor gebruikte DAF-vrachtwagens en een uitgebreid dealernetwerk in Europa neemt de Eindhovense truckbouwer een leidende positie in op de Europese markt voor tweedehands trucks. Sommige daarvan komen terug naar de fabrikant na afloop van een financieringstermijn of leasecontract. Een constante stroom van aanvoer creëert een breed assortiment aan tweedehands vrachtwagens van verschillende modellen en uitvoeringen, die na een inspectie en onderhoudsbeurt een economisch verantwoord alternatief vormen voor een nieuw exemplaar. Het aan de man brengen van gebruikte exemplaren via een online-marktplaats met veel concurrenten vormde voor de truckproducent een uitdaging. Kritische afnemers, verspreid over geheel Europa, willen efficiënt een keuze kunnen maken uit het omvangrijke aanbod aan de hand van volledige informatie omtrent de technische status van de trucks en hun onderhoudsverleden. Voor het gestroomlijnd vergaren, analyseren en online publiceren van die informatie moest het nodige werk worden verzet. Onderliggende data bevonden zich in verspreide databronnen binnen de organisatie. In een enkel geval werden gegevens zelfs nog op handmatige wijze onttrokken uit hun elektronische opslag met een laag niveau van automatische taakafhandeling en berichtenuitwisseling.
Het bereiken van de nummer-één-positie op de Europese online-markplaats voor vrachtwagens vraagt om een volledig data-gedreven rapportage naar alle betrokkenen met: actuele informatie over de gebruikte DAF-trucks op voorraad; de meest complete technische en onderhoudsspecificaties van de wagens; een informatievoorziening met de beste gebruikerservaring. Het streven is om de juiste truck in een zo vroeg mogelijk stadium met de juiste klant te matchen door gebruik te maken van de beschikbare data.
Tijdens Big Data Expo deden enkele vertegenwoordigers uit het projectteam verslag van het revisietraject rond de informatievoorziening voor de DAF-truckoccasions. Eke van Riel sprak er als senior it-projectmanager van DAF en Laura Huizing als accountmanager van Xomnia en Martijn Beeks als machine learning engineer van Xomnia, het Amsterdamse ai-bedrijf dat de tweedehands verkoop van de fabrikant begeleidde in het transitieproces naar een data-gedreven organisatie. De Amsterdammers formuleerden een aanpak in vier stappen: definiëren van data en ai-strategie; bouwen van een clouddataplatform en data-infrastructuur; ontwikkelen van data-science en analytische producten; opschroeven van data en analytische capaciteit.
Overkoepelende datastrategie
Het projectteam bouwde voort op het bestaande applicatielandschap bij DAF voor de tweedehands markt. Daartoe behoren systemen voor: de verwerking van data van de vrachtwagens die terugkomen uit lease- en financieringscontracten; de inspectie van de vrachtwagen en de prijsstelling; online platforms om de vrachtwagens te promoten en te verkopen. Een overkoepelende data-strategie ontbrak echter. En dus kon het projectteam aan de slag met het op strategisch, tactisch en operationeel niveau onderzoeken waar het bedrijf nu staat als het gaat om het beheer en gebruik van data, wat de gewenste data waarde propositie moet zijn en het bepalen van de data en analyse roadmap. Op deze wijze werd voorgesorteerd op een nieuw data platform, geplaatst tussen de bestaande toepassingen. Belangrijkste voorwaarden: er mag slechts één versie van de waarheid bestaan (single source of truth); er moet voldoende capaciteit voorhanden zijn voor een groot volume streaming data; de data moeten voldoen aan kwaliteitscriteria; er sprake is van een veilige omgeving voor verwerking en opslag.
De oplossing omvat vier it-domeinen: data-aanvoer naar het digitale dataplatform; de dataverwerking en integratie inclusief monitoring en beveiliging; data distributie via services; interactie met de consumenten systemen. Vanaf de bronsystemen sturen Kafka en Debezium of maatwerkconnectoren grote hoeveelheden data naar het dataplatform. Een Apache Spark ‘structured streaming’-applicatie schrijft Kafk- topics naar de cloud (AWS S3) in Delta-formaat.
Api-laag
In het dataverwerkingsdomein worden via Spark ruwe data uit S3 omgezet naar gestructureerde data in Amazon RDS Postgres. In die omgeving zijn de data beschikbaar voor een api-laag, gegenereerd met Hasura en Apigee. De bewaking van de kwaliteit en volledigheid van de data is in handen van Amazon Glue. Kafka wordt ook ingezet om alle afnemers op de hoogte te stellen van wijzigingen in de data, en van business events (bijvoorbeeld: een contract loopt bijna af). Om de servercapaciteit in de cloud niet onder de werklast te laten bezwijken, is de software ondergebracht in containers, georkestreerd via Amazon EKS Kubernetes op Fargate (op afroep beschikbare processorcapaciteit). Hashicorp Vault zorgt voor de beveiliging en beheer van de api-sleutels, wachtwoorden en certificaten.
Het data-platform bevindt zich nog in de testfase. Na een succesvol verlopen proof of concept komen de plannen ter tafel om het platform in de loop van 2024 in productie te nemen. Het platform ondersteunt dan de verschillende bedrijfsapplicaties bij het verwerken en vermarkten van tweedehands vrachtwagens. Pas na het productie nemen van het dataplatform, is de organisatie klaar om uiteindelijk ai- en machine learning-modellen te bouwen. Die zetten de gegevens om naar bruikbare inzichten met dynamische prijzen, aanbevelingen en een data- gedreven online-gebruikerservaring. Hiermee is DAF Used Trucks flink op streek naar het leidende online-e-commerceplatform op de Europese markt voor tweedehands vrachtwagens.