Hoewel artificiële intelligentie (ai) zeker bij cio's hoog op de agenda staat, heeft de daadwerkelijke toepassing hiervan in het eigen bedrijf nog geen hoge prioriteit. Tot de positieve uitzonderingen behoort het Vaticaan. Ook Saoedi-Arabië is in de ban van ai.
Tot de absolute koplopers op gebied van ai-strategie behoort het Vaticaan. De kleinste onafhankelijke staat ter wereld heeft als een van de eerste grote ‘organisaties’ een goed doordachte ai-strategie ontwikkeld. Dit bleek tijdens het Gartner IT Symposium/Xpo, dat tot gisteren in Barcelona werd gehouden. De sessie van Peter Hinssen vormde een van de hoogtepunten van de conferentie. Deze Belgische serie-ondernemer en adviseur vertelde hoe vooruitstrevend de Paus en ‘zijn Vaticaan’ de zaken aanpakt.
De kerkelijke autoriteiten maken zich – terecht – zorgen over de negatieve kanten van ai. Vooral deep fakes van paus Franciscus vormen een reële bedreiging voor de rooms-katholieke kerk. Onlangs ging een door ai-gegenereerde foto van de paus gekleed in een Balenciaga-jas online. Dit met Midjourney gemaakte beeld was zo bedrieglijk echt dat veel internetgebruikers waaronder ‘celebrities’ erin stonken.
Volgens Hinssen hebben kerkelijke leiders bijtijds de gevaren en kansen van ai onderkend met een behoorlijk ver ontwikkelde strategie als gevolg. Die is grotendeels in eigen huis tot stand gekomen zonder dominantie van externe consultants.
Wilde weg
Het advies van Gartner is dan ook om niet al te lang te wachten met een ai-strategie, hoewel de marktvorser afraadt in het wilde weg ai-plannen te ontwikkelen. Want anders dreigen bestaande of nieuwe concurrenten je bedrijf te overvleugelen. Of zoals het in het geval van het Vaticaan kan de security in gevaar komen,
Overigens zal de hele it-strategie de komende jaren vooral door ai veranderingen ondergaan. Cio’s en it-leiders die moeite hebben een strategie te formuleren, hoeven geen duur adviesbureau in de arm te nemen.
Volgens Frank Buytendijk, een vooraanstaande analist bij Gartner, biedt ChatGPT de helpende hand. Deze chatbot van OpenAI kan voor een bedrijf heel behoorlijk it-strategieën uitstippelen. Maar it-strategie is geen eenmalige exercitie, maar een proces, stelt hij. Belangrijk daarbij is dat alle neuzen in dezelfde richting komen te staan.
Gat
Bern Elliot, veteraan-analist bij Gartner, liet zien dat er nog altijd een behoorlijk gat is tussen het aantal ai-projecten dat in een jaar werkelijk in productie komt en het aantal ai-projecten waarvan het jaar daarvoor werd verwacht dat ze binnen twaalf maanden klaar zouden zijn. Dat is met klassieke ai al jaren het geval. Met generatieve ai is dat niet anders.
Voorlopig ligt het accent op de oriëntatie. Niet alleen bedrijven maar ook hele landen zijn bezig zich strategisch op het ai-tijdperk voor te bereiden. Saoedi-Arabië was prominent in Barcelona aanwezig. Het land haalt niet alleen voor miljarden dollars aan voetbalsterren binnen, maar wordt ook op ai-gebied een Mekka voor ontwikkelaars. ‘Digital Saudi’ etaleert enorme ambities.
Gartner-analisten hebben tijdens hun conferentie ook een goede indruk gekregen waar voor it-leiders en cio’s de prioriteiten liggen. Europese cio’s verleggen hun prioriteiten wel intern, waaronder het plannen van ‘klassieke’ ai en de generatieve ai die nu zo’n opgang maakt. Maar dit gaat vrij geleidelijk.
Bedrijven oriënteren zich wel en laten hun medewerkers graag met ChatGPT persoonlijke ervaringen opdoen. De meeste evenwel wagen zich vooralsnog niet aan grote projecten, zo bleek deze week in Barcelona waar opvallend veel Nederlanders en Vlamingen aanwezig waren.
Tientallen sessies behandelden ai. En de zalen bleven gisteren tot het laatste uur goed bezet. Elk bedrijf ziet zich met de vraag geconfronteerd hoe in te haken op de mogelijkheden van ai. Op den duur zal er een eigen ai-strategie moeten komen. Het Vaticaan en ook Saoedi-Arabië vervullen daarbij een voorbeeldrol.