Tot ontzetting van Vincent de Winter vragen veel politieke partijen op hun sites niet om een ‘cookie-toestemming’. 'Zij houden zich niet aan de wetten en de juiste methoden en processen om de privacy van burgers te beschermen. Dit is schadelijk voor de publieke perceptie van privacy en privacystandaarden voor het hele land', aldus de regionale manager Benelux van Piwik Pro.
Minstens zo zorgwekkend vindt hij dat veel van de onrechtmatig geplaatste cookies op de websites van deze partijen afkomstig zijn van bekende Amerikaanse Big Tech, zoals Facebook, Twitter en Youtube, die zo data van bezoekers te verzamelen voor profilerings- en advertentiedoeleinden. ‘Daar komt bij dat maar liefst dertien van de zeventien onderzochte politieke partijen nog steeds Google Analytics blijken te gebruiken, waarvan bekend is dat het niet compliant is aan de AVG. Onbegrijpelijk!’
Volgens De Winter is het vooral zorgelijk omdat het bezoeken van een website van een politieke partij een indicatie kan geven van de politieke overtuigingen van een bezoeker. Het is mogelijk dat deze gevoelige informatie over bezoekers wordt doorgegeven aan derden. Terwijl politieke partijen juist de belangen van onze burgers zouden moeten beschermen, zeker in een landschap waarin buitenlandse machten graag misbruik maken van de gegevens van burgers, vindt hij. ‘Ik pleit er dan ook voor om de websites van alle politieke partijen grondig te controleren, waarbij goed in kaart gebracht wordt waar de data van Nederlandse burgers naartoe worden gestuurd. Daarnaast moeten direct de juiste mechanismen en processen voor het vragen om toestemming worden ingesteld.’
Fusie
Piwik Pro is een bedrijf dat een platform heeft ontwikkeld voor het verzamelen, analyseren en activeren van web- en appdata. Volledige, nauwkeurige controle over data gedurende het hele klanttraject om de hoogste security- en privacystandaarden te garanderen, staat centraal in het aanbod. De jaarlijkse terugkerende omzet is de afgelopen twaalf maanden met bijna tachtig procent gestegen, waarbij in dezelfde periode het aantal klanten met negentig procent toenam.
Overigens gaat het bedrijf fuseren met Cookie Information, een leverancier van consent-managementplatformen. Beide bedrijven blijven zelfstandig opereren onder hetzelfde management en ook voor de medewerkers verandert er niets.
Cookie Information en Piwik PRO hebben een solide positie in hun respectievelijke markten. Deze transactie is erop gericht om dit nog verder te versterken, door verdere afstemming op het gebied van operaties en strategie en verbeterde synergie op technologisch gebied. Klanten kunnen rekenen op betere en makkelijkere integratie van beide platforms en er zal een nieuw, gecombineerd service-aanbod komen.
Privacy
‘Piwik PRO is al vele jaren onze businesspartner die de essentiële rol begrijpt die privacy speelt bij het opbouwen van een eerlijk digitaal ecosysteem. Ons gezamenlijke doel is om marketeers te voorzien van meer technologische middelen om zinvolle conclusies te trekken op een manier die veilig en compliant is. Met deze fusie zullen klanten van Cookie Information data over hun doelgroepen kunnen verzamelen met behulp van een veilig digital analytics platform’, zegt Karsten Rendemann, ceo bij Cookie Information.
Cookie Information is een privacy-technologiebedrijf met een hoofdkantoor in Denemarken. Dankzij Cookie Information’s CMP kunnen klanten de toestemming van gebruikers effectief beheren en documenteren voor het verzamelen en verwerken van data op hun websites, voornamelijk via tracking cookies. Cookie Information bedient ongeveer vijfduizend klanten en heeft een leidende positie op de Scandinavische markt.
Is dit een ‘Ingezonden mededeling’ of ‘product placement’?
Want toch wel tamelijk overdreven.
Want noch bedrijfsleven, noch overheid hebben zich ooit ook maar iets aangetrokken van gegevensbeveiliging en privacy.
Niet tijdens de WPR, niet tijdens de WBP, en niet nu tijdens de AVG. Dat is inmiddels dus alweer zo’n 35 jaar.
Sterker nog onze rijksoverheid heeft de verplichte privacy-autoriteit (DPO) bewust getraineerd, en daarna op een uithongerbudget gezet.
En zowel overheden als bedrijfsleven klagen steen en been dat die privacyregelgeving hen toch maar lastig maakt geld te verdienen of boeven te vangen.
De burger weet dus wel beter en is veel erger gewend dan wat cookies. 2 simpele addons op de browser – ‘I Don’t Care About Cookies’ en ‘Cookie Autodelete’ – en het hele cookie-issue is voor de burger een non-issue. Kunnen overheid en bedrijfsleven het verder lekker zélf uitzoeken.