De druk op cio’s wordt steeds groter. 80 procent van de leden van de raden van bestuur vindt dat de digitalisering nog niet geleid heeft tot wat er beloofd is. Vier op de tien ceo’s geeft aan dat meer dan de helft van het werk achter de rug is, maar een groot deel is er pas mee begonnen of is niet eens halfweg het digitaliseringsproces. Dat blijkt uit een bevraging van Gartner.
Het goede nieuws is dat er de komende twaalf maanden meer aandacht zal gaan naar technologie. Artificiële intelligentie zal daarbij een belangrijke rol spelen. Na investeringen in cybersecurity en business intelligence/data-analyse, wordt ai en machine learning de derde grootste prioriteit. In Europa geeft twee op de drie ondervraagde cio’s aan dat het plannen heeft om low-codeplatformen te introduceren in de komende 24 maanden. Daarmee reiken ze de hand naar ‘de business’.
‘De cio breekt de muren om zich heen af en zorgt voor een partnership met andere cxo’s binnen de onderneming. Dat is de democratisering van digitalisering’, vertelt Daniel Sanchez-Reina, vice president analyst bij Gartner. ‘De cio wordt een soort van ‘franchiser’ van technologie.’ Hij wijst er wel op dat dit nog maar het geval is bij zo’n 12 procent van de ondervraagde cio’s. Liefst 55 procent houdt nog altijd angstvallig de digitalisering binnen de it-afdeling.
Zolang de CIO in werkelijkheid een CITO is, en de ontstane chaos aan IT applicaties niet ingedamd is zal digitalisering een hele grote uitdaging blijven
Alles lekker vaag:
“80 procent van de leden van de raden van bestuur vindt dat de digitalisering nog niet geleid heeft tot wat er beloofd is.”, maar geen woord over wat er beloofd is en de realiteitszin van wat er beloofd is.
“Vier op de tien ceo’s geeft aan dat meer dan de helft van het werk achter de rug is, maar…”: mij is vaak verteld dat alles wat voor “maar” staat een leugen is. En waarom zijn het de cEo’s die dit aangeven? It was toch het domein van de cIo?
“…twee op de drie ondervraagde cio’s aan dat het plannen heeft om low-codeplatformen te introduceren in de komende 24 maanden. Daarmee reiken ze de hand naar ‘de business’.” Leuk, maar is die ‘business’ daar wel klaar voor. Wie herinnert zich de low-code platformen genaamd Excel en MSAccess waarin ‘de business’ als McGiver met virtueel plakband en paperclips (ba-boom.. wie herinnert zich Clippy nog) wankele constructies in elkaar draaiden daar hun processen of afstemden (zonder officiële toestemming van de baas natuurlijk) en als het teveel werd met een grote boog over de schutting naar de IT-afdeling gooiden?
“Na investeringen in cybersecurity en business intelligence/data-analyse, wordt ai en machine learning de derde grootste prioriteit.” Ik zie die gesprekken tussen de cXo’s al: “Jongens… ja, AI en ML, dat heb ik ook laatst gehoord op de golfbaan, hier op dit A4-tje vind je dat we nu gewoon echt nog vééééél meer winst gaan halen! Hey, cIo: hier, doe dit er even bij joh, we willen het gister hebben!”
Asjeblieft zeg, laten we vooral rennen voordat we netjes kunnen lopen. De meeste businessprocessen zijn nog niet eens klaar om te worden geautomatiseerd, het is nog vaak de IT die zich in de meest vreemde bochten moet wringen om de business processen aan het lopen te houden.
Okay, misschien hier en daar wat sarcastisch en gechargeerd, maar dit is een veel te simpele voorstelling van zaken.