Gartner vindt dat cio’s de komende twaalf tot 24 maanden werk moeten maken van een duidelijke strategie voor artificiële intelligentie. 'Generatieve ai is geen nieuwe technologie en ook geen businesstrend. Het is een fundamentele shift in hoe mensen en machines met elkaar omgaan’, vertelde vice president analist Mary Mesaglio tijdens de openingstoespraak van het Gartner Symposium in Barcelona. Daar zijn bijna 6.500 cio’s en it-leiders aanwezig.
Zij was verrast dat iets meer dan de helft van de ondervraagde ceo’s aangaf dat ze de cio zien als de leidende figuur bij de ontwikkeling van artificiële intelligentie. ‘Dit is een ongelooflijke kans voor de cio om het verschil te kunnen maken.’ Ze vreest wel dat allerlei afdelingen zoals marketing, sales of de ceo die rol zal willen opnemen. In juni ondervroeg Gartner ruim 600 cio’s en amper 8 procent liet weten dat de organisatie een visie had op het gebruik van ai. Een op de drie had helemaal geen plannen in die zin.
Gartner maakt een duidelijk verschil tussen ‘everyday ai’ en ‘game changing ai’. In het eerste geval gaat het om efficiëntie en productie. Daar zou ai voor verbetering van 5 tot 20 procent kunnen zorgen, ‘wat toch nog vrij beperkt is’, aldus Mary Mesaglio. In het tweede geval gaat het vooral om creativiteit en zal het voor een omwenteling van businessmodellen en zelfs hele industrieën zorgen. Dat ai geen goedkope oplossing zal worden is nu al duidelijk, hoewel Gartner hier geen bedragen wil of kan vrijgeven. Het schuift cio’s een lijstje met vier to-do’s voor: wees klaar voor ai, zorg voor ai-ready princiepen, maak je data ai-klaar en vooral, zorg ervoor dat je security ai-ready is.