De vakbeurs ICT&Logistiek op 8 en 9 november in de Koninklijke Jaarbeurs is een ‘must join’ voor elke logistieke professional (mkb en grootbedrijf): 160 exposanten, 120 sprekers en minstens vijfduizend bezoekers wisselen in twee dagen tijd alle trends uit, inclusief strategische inzichten en praktische tips.
In de sector van de transport en logistiek draait het vooral om de juiste goederen op het juiste moment naar de juiste plek brengen. De juiste goederen zijn niet altijd beschikbaar en de klant wil ze het liefst vandaag nog in huis hebben. Dat natuurlijk het liefste zonder hinder en uitstoot van schadelijke stoffen. Bovendien moet er in deze sector ook met minder mensen in minder tijd steeds meer werk worden verzet. De vakbeurs ICT&Logistiek laat zien hoe automatisering en robotisering daarbij kunnen helpen. Hoe hiermee sneller gereageerd kan worden op verstoringen, hoe leveringsproblemen kunnen worden voorkomen en hoe de uitstoot kan worden gereduceerd. Transport en logistiek is dus ook op weg naar fit for the future.
Hoe de toekomst van de transport en logistiek er precies uitziet, weet niemand. Er is simpelweg teveel invloed op de sector door de huidige geopolitieke, economische en technologische turbulentie. Maar wat ondernemers wel kunnen doen, is hun operaties wendbaar en efficiënt maken. Op ICT&Logistiek vinden bezoekers de inspiratie en informatie die hen helpt in hun zoektocht naar concrete oplossingen voor de vraagstukken van vandaag en morgen. En die oplossingen worden op de beursvloer getoond, onder andere op het Startup Paviljoen. Hier presenteren startende bedrijven als Solid WMS, Turck, Playsight en GreenRoutes Optimizer hun innovaties.
Het Logistiek Debat
Een nieuw beursonderdeel is het Logistieke Debat. ‘In samenwerking met de vereniging Logistiek management (vLm) organiseren we een debat op 8 november, de eerste beursdag’, blikt beursmanager Corien den Ouden van ICT&Logistiek vooruit. ‘Logistieke specialisten, ict-bedrijven, overheden, kennisinstellingen en zakelijke dienstverleners gaan met elkaar in gesprek. Met het debat willen we de sector concrete oplossingen bieden en vooruit helpen. Dit jaar hebben we voor drie thema’s gekozen: het belang van de logistieke sector voor Nederland, de uitdagingen op de logistieke arbeidsmarkt en technologie als succesfactor in de e-commerce.’
Het zijn stevige thema’s. Met name de situatie op de arbeidsmarkt is voor verbetering vatbaar. In de sector transport en logistiek werkten in het tweede kwartaal van 2023 zo’n 650.000 mensen, heeft het CBS berekend. De sector heeft echter veel meer mensen nodig. Eind februari 2023 stonden volgens Sectormonitor Transport & Logistiek bijna 14.400 vacatures open voor bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeurs. Ook logistiek- en magazijnmedewerkers zijn nog steeds hard nodig, hoewel iets minder hard dan een jaar geleden. Den Ouden heeft er alle vertrouwen in dat tijdens het Logistieke Debat nieuwe oplossingen voor de arbeidsmarktproblematiek worden aangedragen. Niet in de laatste plaats vanwege de snelle ontwikkeling van automatisering, digitalisering en robotisering.
Mochten bedrijven nu al willen weten hoe ver ze zelf zijn op het gebied van digitalisering, dan kunnen ze hiervoor ook op ICT&Logistiek terecht. Vorig jaar werd op de beurs het onderdeel Logistiek Digitaal gelanceerd en dat programmaonderdeel zien we in 2023. Het biedt een ‘automatiseringsmeter’ waar met name mkb’ers en kleinere familiebedrijven een check kunnen doen hoe zij er op digitaliseringsvlak voor staan. Deze kleinere organisaties hebben doorgaans niet de ict-professionals in huis om dit zelf op te pakken.
Bomvol programma
Naast de verschillende programmaonderdelen op de beursvloer zelf draait het op ICT& Logistiek met name om kennisoverdracht. Er is daarom een sterk contentprogramma met interessante keynotepresentaties ontwikkeld. Een van die keynotes wordt verzorgd door Liesbeth Brugemann van de AI Coalitie. ‘Artificial intelligence (ai) is bij het grote publiek vooral bekend van heel specifieke toepassingen in robots, ChatGPT en deep fakes’, blikt Brugemann op haar presentatie vooruit. ‘Maar ook in de logistiek zien we veel nieuwe toepassingen. Sommige resultaten zijn veelbelovend, bijvoorbeeld voor het maken van voorspellingen ter ondersteuning van logistieke besluitvorming en planningsprocessen. De implementatie van ai kent nog vele uitdagingen, zowel technologisch als vanuit menselijk perspectief, maar de potentie is er om bij te dragen aan verbeteringen in de sector.’
Naast de keynotes worden er ook allerlei inhoudelijke sessies verzorgd in zeven thematheaters. Als onderdeel van het uitgebreide kennisprogramma kunnen bezoekers hier nieuwe inzichten opdoen. Naast het BLMC Supply Chain Theater en het Slimstock Komen er ook thema’s als Datagedreven Logistiek, Logistieke Automatisering, Digitale Transformatie en Tech Trends aan bod. Op beide dagen komen er ongeveer veertig presentaties die verzorgd worden door exposanten en experts.
Cybersecurity
Net als de logistiek sector letterlijk en figuurlijk altijd in beweging is, geldt dit ook voor criminelen. Cybercriminaliteit vormt dan ook een actuele dreiging voor logistiek dienstverleners en komt bij zowel grote, middelgrote als kleine bedrijven voor. Daarom is nieuw op ICT&Logistiek het Cybersecurity Paviljoen. Hier staan zes exposanten (Bizway, CaptureTech, Entelec, Lancom Systems, Onyx en Zolder) die organisaties kunnen helpen om hun veiligheid te verhogen in de logistieke keten.
Daarnaast zal op 8 november om 11.45 uur in de Logistics Arena (mainstage) Dimitri van Zantvliet, directeur Cybersecurity van de Nederlandse Spoorwegen, als keynote spreken over de revolutionaire verandering binnen de transport- en logistieksector dankzij de toenemende digitalisering. Hij gaat in op de complexe wereld van cyberdreigingen, van ransomware tot gerichte aanvallen, en biedt een helder en inzichtelijk perspectief op één van de meest urgente kwesties in de transport- en logistieke industrie.
TLN Tours
Net als vorig jaar werkt ICT&Logistiek ook dit jaar samen met Transport & Logistiek Nederland (TLN). De branchevereniging organiseert in totaal vier tours op de beursvloer die onder andere gericht zijn op kantoor en planning, voertuig, fleet management en telematica en warehousemanagement. Ook zijn er specifieke tours voor studenten en adviseurs.
De eerste TLN Tour is gericht op automatisering ‘binnen de vier muren’ en richt zich met name op transportmanagementsystemen en planning. De tweede tour richt zich dan weer speciale op ‘buiten de vier muren’. We hebben het dan over zaken als fleet management-systemen en asset management. TLN Tour 3 is gericht op warehouse management en de vierde tour is de studenten- en consultancy/adviseurstour.
Studentendag en speeddates
Op 8 november is het ook studentendag op ICT&Logistiek. Nieuw dit jaar is de challenge Empowering Zero-Emission Logistics, een landelijke wedstrijd die beroep doet op aanstormend talent uit logistieke opleidingen (mbo, hbo en wo). In deze challenge worden studenten uitgenodigd om samen met bedrijven en/of overheden tot innovatieve oplossingen te komen. Op de beursvloer worden zo’n twintig posterpresentaties getoond, die zullen leiden tot één winnaar. Quick fixes zul je niet zien. Teams moeten alles uit de kast halen om met vernieuwende concepten te komen. Bezoekers kunnen op de beursvloer het gesprek aangaan met studenten logistiek, supply chain-specialisten, data- en warehousemanagers en ict-programmeurs.
Voor studenten valt er sowieso een hoop te beleven tijdens de aankomende editie van ICT&Logistiek. ‘We werken weer samen met Jong Logistiek Nederland, de organisator van de Logistieke Speeddate’, aldus beursmanager Corien den Ouden. ‘Daarin krijgen studenten logistiek en young professionals de kans om op een laagdrempelige manier in gesprek te gaan met logistieke bedrijven. Deelnemers melden zich van tevoren online aan en geven daarbij aan waar ze naar op zoek zijn en welke interesses ze hebben. Deelnemende bedrijven krijgen voorafgaand aan het event een briefing over de aangemelde kandidaten en werken hun profiel uit voor de juiste match.’
Dit artikel staat ook Computable-magazine #05-06/23