Het Belgische Introw krijgt 1 miljoen euro groeigeld voor de verdere ontwikkeling van artificiële intelligence (ai) die bedrijven helpt met het vinden van zakelijke klanten via partners. De Gentse startup wil ‘warme introducties’ schaalbaar maken. Verkopers kunnen met zijn software makkelijker binnenkomen omdat van het bestaande netwerk van partners gebruik wordt gemaakt.
Momenteel zijn er gemiddeld 27 contactmomenten nodig om een deal te sluiten met een potentiële klant die niet uit het directe netwerk komt, wat resulteert in lange verkoopcycli. Introw denkt de oplossing hiervoor in huis te hebben. De Gentenaren hebben inmiddels tientallen bedrijven als afnemer.
De jonge ondernemers Andreas Geamanu (algemeen directeur), Laurens Lavaert (technisch directeur) en Simon Van Den Hende (ai-engineer) zijn Introw begin dit jaar gestart vanuit StarApps, de startup-studio van serie-ondernemers Lorenz Bogaert, Toon Coppens, Nicolas Van Eenaeme en Vincent Verlee, volgens het persbericht van Introw beter bekend als de ‘Netlog-maffia’.
Het investeringsfonds Pitchdrive, gespecialiseerd in zeer jonge starters, leidt de ronde in Introw, samen met angel investeerders als Pieterjan Bouten (Showpad), Ewout Meyns (Hubspot) en Dieter De Mesmaeker (DataCamp).
Volgens Wim Derkinderen (Pitchdrive) combineren de oprichters van Introw technische expertise (ai) met b2b-verkoopervaring. ‘Dit zal een verschuiving teweegbrengen in de manier waarop bedrijven vandaag met partners samenwerken. Het potentieel is enorm,’ zegt hij.
Introw gebruikt ai om bedrijfscontacten te vinden via partners, overeenkomend met hun ideale klantprofiel. Hierdoor kunnen bedrijven niet alleen nieuwe deals creëren, maar ook bestaande sneller sluiten. De oplossing van Introw valt te integreren in bestaande verkooptools.
Volgens medeoprichter Andreas Geamanu staan b2b-verkoopkanalen voor grote veranderingen. ‘De zoveelste willekeurige koude e-mail of het honderdste telefoontje van een verkoper die je niet kent: het is niet meer van deze tijd.’ Als verkopers ‘warm’ binnen kunnen komen, vergroot dat de kans op succes aanzienlijk.
Bovendien voorkomt de software misverstanden. Het manueel delen van contacten en het maken van introducties bij partners kennen nadelen. Geamanu: ‘Niemand weet wie erop werkt, wat de status is van het gedeelde contact en of de partner al bezig is met een deal. Dit zorgt ervoor dat er niet correct gerapporteerd kan worden over de samenwerking met een partner. Introw dicht deze kloof door dit proces te automatiseren van a tot z.’