HP heeft voor het beheren van de computervloot een dashboard ontwikkeld: het met artificiële intelligentie (ai) en telemetrie verrijkte Workforce Central. Beheerders kunnen er hun pc-park mee in de gaten houden en door ai-analyses proactief inspelen op te verwachten problemen. HP biedt zijn klanten Workforce Central als een gratis service aan.
Met Workforce Central kunnen beheerders HP-oplossingen op een locatie traceren, configureren, monitoren en beheren. Zo’n tweeduizend klanten en partners hebben de bèta-versie van dit cloudgebaseerde dashboard al in gebruik, vertelde Dave Shull, topman van HP’s divisie Workforce Solutions, op het onlangs gehouden evenement HP Imaging in Palo Alto, Californië. Het dashboard biedt realtime data van pc’s, printers en samenwerkingsapparatuur waarmee it-beheerders een actueel inzicht krijgen in het gebruik van de apparatuur en met behulp van de Proactive Insights-tool analyses kunnen maken over bijvoorbeeld de staat van het it-sentiment onder de gebruikers, potentiële beveiligingsissues of de batterijprestaties.
‘Door de kracht van ai in combinatie met telemetrie kunnen ze allerlei vragen stellen over mogelijke scenario’s, zoals: ‘wat gebeurt er als alle pc’s van onze vestiging in Australië een upgrade naar Windows 11 krijgen?’ Op deze manier kunnen fouten vooraf al worden voorkomen: een probleem wordt opgelost voordat het ontstaat’, stelt Shull. Uit de bètamodus blijkt dat bij gebruikers het aantal helpdesk-escalaties met 50 procent is verminderd, beweert hij. ‘Bij een klant daalde de hoeveelheid helpdeskmeldingen zelfs met 80 procent.’
Ervaringen van bèta-klanten
Workforce Central is geen ‘point solution’ maar een platformoplossing die data verzamelt van HP-apparatuur en andere merken en integreert met servicemanagementtools. De komende maanden wil HP zoveel mogelijk leveranciers van die tools laten aansluiten op het platform. Volgens Carles Farre, operationeel directeur van HP Workforce Solutions, valt Workforce Central in goede aarde bij de bèta-klanten die de geïntegreerde beheerconsole reeds gebruiken. Uit gesprekken met hen komen steeds drie dingen naar voren, zegt hij. ‘Één: ze zijn blij dat ze de controle hebben over de gehele vloot aan apparatuur. Je zou het niet verwachten, maar veel organisaties missen dit overzicht en weten niet waar alle machines staan. Nu wèl en kunnen ze voortaan overal patches doorvoeren’.
Punt twee, vervolgt Farre, is dat in plaats het apart monitoren van pc’s, printers en samenwerkingsapparatuur het gehele hardwarepark via één dashboard in de gaten wordt gehouden, inclusief apparatuur van andere fabrikanten. ‘Zelfs Apple!’, lacht hij. ‘We moeten wel, want bijna alle klanten hanteren een multidevice-aanpak. En het derde aspect is dat beheerders, naast de gebruikelijke monitoring, door de ai-algoritmen inzichten verkrijgen waarop ze actie kunnen ondernemen. Denk aan een seintje dat een harddrive overbelast raakt, een signaal dat een batterij aan het kapot gaan is en een advies dat een werknemer voor zijn werk beter een andere pc kan gebruiken.’