Microsoft schiet de gezondheidszorg te hulp. Zo wil het Amerikaans softwarebedrijf met data- en artificiële intelligentie (ai)-oplossingen medische instellingen helpen de ervaring van patiënten en artsen te verbeteren.
Microsoft Fabric is een analyse-oplossing voor de gezondheidszorg die deel uitmaakt van de Microsoft Cloud for Healthcare. Ziekenhuizen kunnen hiermee hun gegevens samenvoegen, harmoniseren en analyseren. Alles komt terecht in één centrale opslagruimte waar analytische en ai-workloads op schaal kunnen werken. Het ondersteunt standaarden voor de uitwisseling van gezondheidsdata zoals FHIR (Fast Healthcare Interoperability Resources), een standaard om digitaal gegevens uit te wisselen binnen en tussen zorgaanbieders onderling en tussen zorgaanbieders en -gebruikers.
Azure AI helpt om artsen en onderzoekers geïnformeerde beslissingen te laten nemen, zoals een tijdlijn van patiënten, vereenvoudiging van klinische rapporten en inzichten in radiologie. Azure AI Health Bot maakt het mogelijk om snel virtuele ai-gezondheidsassistenten en chatbots te bouwen en deze in te zetten ter ondersteuning van patiënten. Als eerste gebruiker van Nuance’s DAX Copilot zegt Atrium Health dat deze data-oplossing veel tijd bespaart in de documentatie van patiënt-visites.
Daarmee lijkt de gezondheidszorg het nieuwe speelveld van Big Tech. Ook Microsofts concurrent Google tuigde een aparte divisie op om de zorg te transformeren via het gebruik van ai, data-analyse en cloud computing. AWS (Amazon Web Services) op zijn beurt heeft een cloud computing-platform dat op dit terrein een breed scala aan diensten aanbiedt. Oracle dat Cerner overnam, en IBM worden eveneens actiever in de zorgsector.
Lang geleden werd een oud-minister VWS zo’n beetje weggehoond door academische publiek wat zich al langer tijd bezighield met de Big Data in de zorg, bonnetje van de farizeeër liet zien dat de C bij het CDA voor de centjes staat want zijn morele bezwaren over de PVV blijken op grond van data onterecht. De prins van de verlossing was niet de schoolmeester van Zwijnstein want gebruikelijke negatieve toonzetting van redactie over het nieuwe speelveld van Big Tech heeft wat ontwikkelingen gemist in het spel van de digitale pathologie.
Wat betreft de snelheid om virtuele ai-gezondheidsassistenten en chatbots te bouwen is de voedingsstof data want wat werkt wel en wat niet gaat vooral om de proeftuin. Geïnformeerde beslissingen kennen een keerzijde want uiteindelijk vertrouwen we dokters en niet de computers, klachten van patiënten die een second opinion vragen via Big Tech resulteren namelijk steeds vaker in tuchtrechtelijke uitspraken. De doden spreken niet maar de medische dossiers wel want de tijdslijn en klinische rapporten leren dat een accepatie van het onvermijdelijke om het lijden gaat.